Makyavelizmin toplumsal temelleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, bir kişilik ve toplumsal davranış eğilimi - olarak değerlendirilen makyavalist kişiliğin toplumsal temelleri incelenmiştir Bu incelemeye yönelik olarak, Christie, Geis ve arkadaşlarının 1969 yılında Amerika Birleşik Devletleri 'nde Miccola Makyavel ' in görüşlerine dayalı olarak geliştirdikleri beş kişilik ölçeğinden, yetişkinlere yönelik olarak kullandıkları Mach IV ve Mach V ölçekleri Türkçeleşt iri lerek kullanılmıştır. Mach IV ve Mach V ölçekleri tek başına makyavel ist kişiliğin toplumsal temellerini ortaya koymaktan uzaktır. Çünkü, bu ölçeklerin amacı, bireylerde varolan eğilimin değerlerini ölçmektir. Bu. nedenle, bu çalışmada Mach IV ve Mach V kişilik ölçekleriyle birlikte, yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, gelir, dindarlık, sosyal örgütlülü.k, gibi kategorik değişkenleri içeren bir anket beraberce kullanılmıştır. Bunun amacı da, ölçeklerden bireylerin elde ettikleri puan değerleri ile sosyal özellikleri arasında bir ilişki olup olmadığının ortaya konulmasıdır. Bu çalışmanın temel varsayımı, yapılanma sürecini tamamlayamamış geçiş sürecini hızlı ve yoğun bir tempoda yaşayan toplumlarda toplumla bütünleşme süreci yaşayan grupların kişilik ve davranış eğilimi olarak makyavelist124 kişilik özelliklerine sahip oldukları ve makyavelist kişiliğin kentte özgü olduğudur. Bu varsayım ışığında, Hersin kentsel alanında yaş, cinsiyet, meslek, eğitim düzeyleri, kentte oturma süreleri ve oturdukları yerleşim alanları birbirinden -farklı olan 300 kişilik bir örneklem grubu seçilmiştir, örneklem grubunda, yer alan bireylerle yüz yüze görüşmeler yapılmış, bu görüşmelerin sonuçları bilgisayar yardımıyla analiz edilmiştir. örneklem grubundan elde edilen değerlerin analiz sonuçları, makyavelist kişiliğin kent toplumuna özgü olduğu, makyavelist bireyler arasında da yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, sosyal sınıf ve statü farklılıklarının bulunmadığını ortaya koymuştur. Makyavelist kişilik, toplumun birbirinden çok farklı sosyal grupları arasında gözlenen bir kişilik yapısı, inanç ve tutumlar olarak karş ı m ı za ç ı kmak tad ı r. Bir tek araştırmanın sınırlı sonuçlarına dayalı olmak ve Türkçeleşt iri len ölçeklerin kullanılması bu araştırmanın temel eksikliklerinden birisidir. Ancak tüm bu eksikliklerine karşın, Türkiye toplumu gibi çok kültürlü, hetorejen bir toplumda barış ve kardeşlik içinde ön koşullarını yaratma konusunda, toplumda var olan eğilimlerin ve bu eğilimlerin toplumsal temellerinin saptanmasında bu tür çalışmaların yararlı olacağını d ü ş ü n ü y o r u z. `In this work, it was examined the social basis of machiavellian personality which is accepted as a `tendency of social and personal behaviour. In this`` research, Mach IV and Mach V scales whic were improved by Christie', Geis and others in 1969, bases on the viewers of Niccola Machiavellian are used in Turkish. Mach Iv and Mach V Scales are fore from indicting the social basis of machiavellian personality. That is beceuse the aim of those scales is to value the tendency of persons. Therefore, with those scales a quest ionary was used.to shew the variable, such as age, sex, education level. is to indicate the relations between the social characteristics and point, gained from scales. The main hypothesis of this work is that groups which are in the process of integration with the social in a fast formation hew got charcicterishios of machiavellian personality as.,.that the machiavellian personality belongs to `city`. Under the light of this hypothesis, a sample group of 300 people whose age, sex education and professions are different. Ail the people in the sample group were interviewed and the results of the talks are analysed coufuk.The result of the analyis of the values gaired from the sample group showed that machiavellian personality is unique to `city` society and that there is no difference in age, sex, education level, social class and status among the machiavellian personality attitude atid belief among the different social groups in the society. Depending on a limited results of a single research and the use of scales that are conuerted into Turkish one of the fundemental shortcomings of this research. But, despite all these shortcomings, we think that this kind of work will constructive to determine the tendency and the social `casij§> f this tendency in creating prerequisites in `peace nncf* orotherhood` in a heterogen and multi-cultural society asjftv
Collections