The Effects of strategy training on Turkish EFL students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
74 Özet Strateji Eğitiminin İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrenciler Üzerindeki Etkileri Bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin yabancı dilde okuma becerilerini geliştirmede bilişsel ve üstbilişsel stratejilerin kullanımının etkisini ölçmeyi amaçlamıştır. Çalışma bu amaçla üç temel denence oluşturmuş ve anket ve okuduğunu anlama testleri ile elde ettiği veriyi çözümleyerek denencelerinin geçerliliğini sınamıştır. Araştırma deseni olarak öntest- sontest kontrol grup deseni kullanılmıştır. Mersin Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı hazırlık sınıfı öğrencileri deney grubunu, yine Mersin Üniversitesi Turizm ve Otelcilik Yüksek Okulu hazırlık sınıfı öğrencileri ise kontrol grubunu oluşturmuşlardır. Birinci bölümde çalışmada kullanılan bilişsel ve üstbilişsel stratejilerden, kavram ağları, anlam ağları ve SQ4R tanıtılmış, çalışmaya temel oluşturan diğer çalışmalar ve sonuçları gözden geçirilmiştir. İkinci bölümde öntest-sontest olarak kullanılan araştırma araçlarının nasıl geliştirildiği tartışılmıştır.75 Çalışmanın üçüncü bölümünde ise verinin yapısı ve çözümleme süreçleri ile bağımısız değişken olarak kullanılan t-testi sonuçları sunulmuştur. Tablolar halinde verilen sonuçlarda deney grubu değerlerinin kontrol grubu değerlerinden daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu da çalışmanın denencelerinin doğruluğunu göstermiştir. Çalışma, anlam ağları, kavram ağları ve SQ4R gibi bilişsel ve üstbilişsel stratejilerinin kullanımının öğrenmeyi daha etkinleştirdiği deneysel yöntemle kanıtlamıştır. 76 Summary This study is designed to investigate the effects of metacognitive and cognitive strategy training on Turkish EFL students. We hypothesized that subjects trained in metacognitive skills like, semantic mapping, schema mapping, and SQ4R will perform significantly better on a reading comprehension test than subjects in the control group. Conducted at Mersin University, the present study adapted a pretest posttest control group design. The subjects were all at low- advanced level of proficiency; the preparatory class students of English Language and Literature department made up the experimental group, and the preparatory class students of School of Tourism and Hotel Management formed the control group is. In Chapter I, metacognitive and cognitive strategies are identified. Developing research instruments that are used as a pretest and posttest in order to determine the effects of metacognitive and cognitive strategy training are discussed in Chapter II. Chapter III, presents how the our initial hypotheses are tested against the data collected. Here we also demonstrated how the obtained results taken from an independent-sample t-test supports the hypotheses. As can be followed from the tables, the experimental group's overall scores77 were always significantly higher than the control group's overall scores on the posttest gain scores (p<.001). This indicates clearly that semantic mapping, schema mapping, and SQ4R training have positive effects in the experimental group's reading comprehension. Interpretation of the data, relevant to our study, and support from similar studies have been presented in chapter IV. The findings support the hypotheses of the research which argued that the subjects trained in semantic mapping, schema mapping, and SQ4R will significantly perform better than the subjects in the control group.
Collections