Müziğin reklam filmlerinde kullanımı [Film (VHS video kaset)]
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
104 ÖZET `Müziğin reklam filmlerinde kulanımı` konulu tez çalışması, müziği, Türkiye televizyonlarında kulanılan reklam filmlerinin analizi yoluyla incelenmektedir. Dört bölümden oluşan tez çalışması reklam olgusunu birinci bölümde tarihsel, psikolojik, kültürel, ideolojik, estetik boyutlarıyla incelemiştir. Bu incelemeler reklamın hem kültürel bir gösterge hem gelişen kapitalist ekonominin vazgeçilmez olgusu olarak dünya pazarının önemli bir endüstrisi haline geldiğini göstermiştir.Dünyada taranan kültürel referansları ve sembolleri sermayeye dönüştüren reklam, sanatın da tüm değerlerini aynı yöntemle tüketmektedir. Tez çalışmasının ikinci bölümü reklam filminin nesnel koşullarını irdelemektedir. Bu bölümde bir film teknolojisi olarak, reklam filminin görüntü, ses, müzik yoluyla iletişim sistemi irdelenmiştir. Bileşik bir dil olan film dili tüm görsel, işitsel ve sözel olanakları bir arada kullanarak, büyük ölçüde sanat dilinin iletişim ve etkileme gücünü kullanarak etkili bir araca dönüşür. Bu bölümde bu iletişim kanallarının insanın algı ve kavrayış yetisi üzerine etkileri göz önünde bulundurularak reklam filmleri irdelenmiştir. Tez çalışmasının üçüncü bölümünde reklam filmleri arasından, müzik açısından çeşitli gruplarda örnek gösterilebilecek on film seçilmiştir. Bu seçimde yetkin ve başarılı olma ölçütü değil müziğin kullanım yöntemleri öncelikle etkili olmuştur. Reklam filmlerinin başlı başına sadece müzik tasarımı ile başarılı olmayacağı gibi müzik tasannu olumsuz olan bir reklamın basan olasılığı baştan sınırlandınlmıştır. Ele alman hiçbir reklam filmi bu bütüncül başanyı gösterecek ölçüde yetkin105 değildir.Ancak bazı reklam filmleri ya Avrupa standartlarında hazırlanma olanakları sağlandığı için ya da Dünya örneklerinden esinlendiği için diğerlerine oranla daha etkili tasarıma sahiptir. Tez çalışmasının dördüncü bölümünde reklam filmlerinin etkileme aracı olarak kullandığı unsurlar ele alınmıştır. Bu araçlar yalnızca reklam filminin kendi nesnel gerçekliğinden değil onu izleyen bireyin kültürel kimliği, dünya görüşü ve estetik birikimi kullanılarak geliştirilmiştir. Hangi görüntünün, hangi sesin, hangi tür müziğin, hangi kimlikteki insanları etkileyebildiği olgusu sosyal psikoloji verileriyle saptanmaktadır. Bu veriler bizim ülkemizde değil, gelişmiş kapitalist ülkelerin reklam endüstrilerinin geliştirdiği inceleme ve araştırmalar sonucu elde edilmiştir. Bu veriler Türkiye'de de büyük ölçüde kopya edilmektedir. Bu veriler ülke için ayrıca değerlendirilip yeni tasarımlara yol açmak yerine batı modeli bir tasarınım en az yatırımla, en az teknolojik donanımla, uzman kadro kullanılmaksızm uyarlanması biçiminde gerçekleşmektedir. Tez çalışması bu uyarlamaların daha çok müzik boyutuyla ilgilenmiştir. Tez çalışması araştırmaları sonunda, başlangıçta `ticari ifade hakkı` ile başlayan bütünleşmiş dünya kapitalizminin koşullarında, `kültürün sermayeleşmesi` ile sonuçlanan reklam olgusunun, artık masum bir ticari yöntem olmadığı kanısına varılmıştır. 106 ABSTRACT In this study, named 'The use of Music in commercials` music used in Turkish television commercials is analyzed. In the first part of this study, which consists of four parts, (the fact of) advertising is examined from historical, psychological, cultural, ideological and aesthetic points of view. The analysis shows us that commercials is both a cultural indicator as well as unquestionable part which has become an essential fact of capitalist economies in world markets. Commercials which is transforming well-known cultural references and symbols into capital, is exhausting all sense of the arts in the same way. In the second part of this study, the aspects of commercials are analyzed from an objective point-of-view. The (film) technology, in commercials, is analyzed as a system of communication through scene, sound and music. The language of film, as a compound language which uses all types of audio-visual and verbel cues, transforms it into an effective tool by using both comminication and effective power of language art at a major rate. In this part, the influences of those channels of communication on man's perceptions and comprehension capacity are taken into consideration and the commercials are analyzed from these points of view. In the third part of this study, ten spots have been selected that are examples of various types of music quality in commercials. In this selection, instead of107 using the criteria of success and achievement musical techniques have been effectively presented. As a commercial cannot be successful in itself and in its music design alone, the probability of success of a commercial having a counteractive music design is limited from the beginning. None of the commercials examined were sophisticated enough to be successful in this field. However, some commercials were more effectively designed than the others because either faculties of preparation in European standards are provided or they were inspired by other examples from the world. In the fourth part of the study, the components used as effective tools by commercials are examined. These tools have been developed not only by the reality of commercials point of view, but also by using the cultural identity our world view and the aesthetic capacity of the individual watching it. Which scene, which sound arid what kind of music can affect which personality of people is determined by sociopsychological data. This data was obtained not in our country, but from inquiries and research done by the commercial industry of developed capitalist countries. This data is being copied to a great extent in Turkey as well. This data, instead of forging new projects for the sale of the country itself to cause new designs, are achieved by adaptation of a western model with the least investment and the least technological equipment, without using specialized staff. This study pays particular attention to the musical dimension of these adaptations.108 In the end of this study, the conclusion that the commercial value, which at first began with `the right of commercial expression` and resulted with `the capitalization of culture` under the considerations of an integrated world capitalism, is no longer an innocent commercial technique.
Collections