Frankfurt okulunda felsefe kavramı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Çalışmamızın ilk üç bölümde XX. yüzyılın etkili felsefi çevrelerinden Frankfurt Okulunun ortaya koyduğu Eleştirel Teorinin mutlak Özne-nesne ikiliğine karşı bu ikiliği tarihsel bir ürün olarak çıkarma çabasıyla bu ikiliğin kurgul bir özdeşlikle aşıldığı teorilere karşı bilme sürecine eylem katma girişimi, Tsir hakikat am' olarak korunan doğruluk kavramıyla evrensel Hakikate karşı tavır alan, sınıflandırmayla ortaya çıkan kavramın ve genel olanın en yukarıda olduğu teorilerin karşısına 'ele avuca gelmeyen' tikelin çıkarılması, liberal toplumun özellikle Kant'ta ifadesini bulan biçimsel, rasyonel etik anlayışına karşı tarihsel içerikli bir etik tavrı koyma çabasını ele aldık. Dördüncü bölümde aklı gerçekliğin yapısında bulunan bir ilke olarak gören nesnel akla karşı Aydınlanmayla egemenliğini ilan eden biçimsel, araçsal, çıkardan bağımsız düşünemeyen bir akılsallığı, pragmatizm ve pozitivizmde somutlanan işlevsel öznel akıl kurgusunu inceleyerek, değillenmiş ve aşılmış bir gerçeklik olarak sunulan toplumlara ait kavrayışların içlerinde barındırdıkları hükmedici olmayan tinsellik tasarımlarının bir hatırlatmasını, çalışmanın ve sanatın ayrılmasının yol açtığı bölünmüş dünyayla metalaşma sürecinin Eleştirel Teori tarafından değerlendirilişini ele aldık.59 Son olarak ise Geleneksel Teorilerin dayandıkları tahakkümcü felsefi tasarımın karşısında tarihsel bir gerçeklik, 'uçucu bir hakikat' koyma çabasını arılamaya çalışarak sıradan olanda saf doğruluğu arayan dilbilimsel ve indirgemeci tavırların eleştirilerini değerlendirirken Marcuse'nin 'henüz tüketilememiş' bir gerçeklik olarak deneyimlenen tek dünyamn gizillik ve edimsellik olarak iki boyutunu ifade ettiğini düşündüğü evrensellerin 'doğasına' ilişkin açıklamalarım, filozof ve şairin anlamsız kabul edilip 'metaforik' olarak mahkum edilen dilinin bir savunusunu ele aldık. SUMMARY In the first three chapters we have sought to evaluate the attitudes of the Frankfurt School against epistemology, ontology, and ethics. Being a historical production against the absolute duality of subject and object, inserting practice into the process of knowing, trying to save truth as 'a moment of reality', being against an absolute Reality, emphasizing particulars, without having rested in them continuously, as 'ungraspable' realities, and the critiques of Kantian ethics which can be thought as the emancipation of the ethics of liberal society have been discussed. In the fourth chapter, we have tried to evaluate the subjective reason that is not able to think without benefit, and that is formal and instrumental (as emancipated in positivism and pragmatism) in contrast to the objective reason wThich sees the reason as a principle in the universe. We have reviewed the non-dominating forms of spiritualities which are included in the understandings of the societies which are presented as negated and overcome reality. In the fifth chapter we have tried to understand the efforts to introduce an ethical and historical reality which is not totalitarian, as61 opposed to the philosophical attitudes upon which Traditional Theories are based. We have criticised the linguistic and reductionist attitudes against philosophical concepts and explicated the conception as 'a reality not customized yet'. The dimensions of reality, both realized and not realized yet, and the exposition of poets and philosophers to the accusations of not concerning with reality due to their metaphoric languages have been evaluated.
Collections