Figür ve mekan ilişkisi içerisinde tuvaldeki ben
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET `Figür ve Mekan İlişkisi İçerisinde Tuvaldeki Ben` adlı tez konusu ile ilgili özellikle figüratif resim bağlamında, resimsel mekanın ve bu mekan etkisini yaratmaya yönelik fıgür-mekan ve ben sorunsalının algılanışı üzerinde değerlendirmeler yapılmaya çalışılmıştır. Tarihsel evrim içerisinde, figür ve mekan kavramlarının ilkel toplumlardan günümüze kadar ele almış biçimleri incelenmiştir. Bu çalışmada `ben` kavramına yönelik psikolojik, felsefî tanımlar ve açıklamalardan sonra, felsefi düşünürlerin bu kavrama yaklaşımlarından örnekler verilmiştir. Çalışmalarda `ben` kavramından hareket edilerek, üreten kişinin resmin dışında değil, izleyici ile birlikte incelenmesi, kendi imgeleminde yarattığı `ben`i ile resmin içinde ve izlenen durumunda olması düşünülmüştür. Ayrıca sanavçı-eser-izleyici üçgenine yeni bir yaklaşım olarak sanatçı-tuvaldeki ben-izleyici ilişkisi getirilmeye çalışılmıştır. Uygulamalı çalışmalarda biçimsel olarak irdelenmeye çalışılan realist anlatım, zamanla yerini renklerle oluşturulan soyut aktarıma bırakmıştır. Aynı zamanda, çizgisellikle oluşturulan figür ve mekan ilişkisi, lekesel bir anlatıma dönüşmüştür. 74 SUMMARY The thesis titled `Reflection of myself on canvas in connection with figure and setting relation` analyzes the perception of figure-setting and self problem that is inclined to create the influence of the setting especially in the context of figurative painting. It also analyzes how the concepts of `figure` and `setting` have been studied from primative societies till our age in the frame of historical evolution. In this study the approach of various philosophers towards the concept of `self is examplified after the psychological and philosophical descriptions and explanations. Taking the concept of `self as the starting point, it is thought that the artist should be evaluated not outside the painting but with the viewers; that is to say he should be taken as the `self he created in his image. Furthermore, the artist-self on the canvas-viewer relation is highlighted as a new approach instead of the artist-painting- viewer triangle. Gradually, the abstract transfer provided by means of colours took the place of the realistic expression that is analyzed formally in practical studies. In addition, figures represented in lines converted to representations in colours.
Collections