Müzik tercihi ve kişilik eğilimleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, ülkemizde belirli müzik tarzlarını dinlemeyi tercih eden bireylerin bir takım sosyodemografik ve psikolojik özelliklerini saptayabilmektir. Bu amaçla, dört farklı müzik tarzını dinlemeyi tercih eden bireylerin, benlik saygısı, yalnızlık, saldırganlık ve gelir düzeyi açısından farklılaşıp farklılaşmadıkları, betimsel bir araştırmayla incelenmektedir. Araştırmaya, toplam 319 lise ve üniversite öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada, benlik saygısı düzeyini ölçmek için 25 maddeden oluşan Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri; yalnızlık eğilimim ölçmek için 20 maddeden oluşan UÇLA Yalnızlık Ölçeği; saldırganlık eğilimlerini ölçmek için toplam 30 madde ve 3 alt testten oluşan Saldırganlık Ölçeği kullanılmıştır. Müzik tercihini belirlemek için de 16 maddeden oluşan Müzik Tercihi Ölçeği kullanılmıştır. Veriler, 4 (müzik tercihi) X 2 (cinsiyet) X 2 (eğitim durumu) faktörlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Bulgular, benlik saygısının, yalnızlığın ve saldırganlığın edilgen saldırganlık boyutunun müzik tercihine göre anlamlı şekilde farklılaştığını göstermektedir. Ayrıca, müzik tercihi, cinsiyet ve eğitim durumu arasındaki ikili ve üçlü etkileşimler sonucunda kişilik eğilimleri ve gelir düzeyi açısından bir takım farklılaşmalar olduğu da bulunmuştur. THE RELATIONSHIP BETWEEN MUSIC PREFERENCE AND PERSONALITY DISPOSITIONS The purpose of this study is to determine some socio demographic and psychological characteristics of the individuals who have different music preferences in Turkey. For this purpose, a descriptive study was conducted. It was examined whether there are any significant differences between the individuals' self-esteem level, loneliness level, aggressiveness level and income level who prefer different styles of music. Participants' self-esteem level was measured by Coopersmith Self-Esteem Scale (25 items). To determine the participants' loneliness level, UCLA Loneliness Scale (20 items) was used. Participants' aggressiveness level was measured by Aggressiveness Inventory which has three sub-scales measuring destructive agressiveness (10 items), passive aggressiveness (10 items) and assertiveness (10 items). To determine the participants' music preferences, a Music Preference Scale was used. 134 men and 185 women who attend high school or university participated to the study voluntarily. To analyze the data, descriptive statistics and analysis of variance (4 music preferences X 2 gender X 2 education) was carried out. The group means were compared by the post-hoc analyses. Findings showed that, there are significant differences between the groups in terms of the self-esteem, loneliness and passive aggressiveness level of the respondents. And also, there are significant differences between groups in terms of some of the personality dispositions and income level caused by the interactions of the music preference, gender and education.
Collections