Adlerian odaklı grupla psikolojik danışmanın öğrencilerin sosyal yetkinlik beklenti düzeyleri üzerindeki etkisine yönelik deneysel bir çalışma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ixÖZETBu araştırma, Adlerian odaklı grupla psikolojik danışmanın ergenlerinsosyal yetkinlik beklentisi düzeylerini yükseltmedeki etkisini incelemek amacıylayapılmıştır. Araştırma hem betimsel, hem de deneysel yöntemin kullanıldığı bir çalışmadır.Araştırma örneklemini 2004-2005 öğretim yılında skenderun lçesindekiskenderun Lisesi, Ş. Mursaloğlu Lisesi, Denizciler Lisesi, Cumhuriyet Lisesi ve BarbarosLisesi 1.inci, 2.inci ve 3.üncü sınıflarında öğrenim görmekte olan 600 öğrenci; gruplar ise600 öğrenci içinden tesadüfi olarak seçilen düşük sosyal yetkinlik beklentili 10'u deneygrubunda, 10'u kontrol grubunda olmak üzere toplam 20 öğrenci oluşturmuştur.Araştırmada sosyal yetkinlik beklenti düzeyini ölçmek için, Yrd. Doç. Dr.Mehmet B LG N tarafından geliştirilen ?Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği?kullanılmıştır. Araştırmanın betimsel kısmında ölçek uygulamalarından elde edilen puanlarüzerinde çeşitli değişkenler dikkate alınarak yapılan istatistiksel analizlerin sonucundaaşağıdaki bulgular elde edilmiştir;1. Öğrencilerin %22'sinin sosyal yetkinlik beklentisi düzeyleri ?düşük?,%19'nun ise ?ortanın altı?dır,2. Kız öğrencilerin %10'nun ve erkek öğrencilerin %12'sinin sosyal yetkinlikbeklentisi düzeyleri ?düşük?, kız öğrencilerin %10'nun ve erkek öğrencilerin %10'nunsosyal yetkinlik beklentisi düzeyleri ?ortanın altı?dır.3. Kız öğrencilerin sosyal yetkinlik beklentisi düzeyleri erkek öğrencilerekıyasla daha yüksek olmakla birlikte, bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır,x4. Sınıf düzeyi yükseldikçe sosyal yetkinlik beklentisi düzeyi de artmaktadır,5. Sosyal yetkinlik beklentisi ile ilgili sorunlar daha çok aileleri düşük gelirliolan öğrencilerde görülmektedir,6. Öğrencilerin sosyal yetkinlik beklentisi düzeyi ile akademik başarılarıarasında olumlu bir ilişki bulunamamıştır.Daha sonra araştırmanın deneysel kısmına geçilmiş, deney grubunu oluşturanve sosyal yetkinlik beklentisi düşük olan 10 öğrenciye haftada üç kez 90'ar dakika olmaküzere toplam 10 oturum ?Adlerian Odaklı Grupla Psikolojik Danışma? uygulanmıştır.Kontrol grubuna ise bu süre içinde herhangi bir danışma yapılmamıştır. Deneyin bitimindeölçek gruplara bir kez daha uygulanmıştır. Adlerian Terapinin uzun süreli etkisininincelenmesi için, ölçek deney grubundaki öğrencilere deneyin bitiminden iki ay sonra birkez daha uygulanmıştır.Adlerian terapinin etkinliğini incelemek için yapılan istatistiksel analizsonuçları aşağıda verilmiştir:1. Araştırma bulguları, uygulanan Adlerian odaklı grupla psikolojikdanışmanın, ergenlerin sosyal yetkinlik beklenti düzeyini artırmada etkili olduğunugöstermiştir.2. Adlerian terapinin düzeltici etkisinin iki ay sonra hem de artarak devamettiği bulunmuştur.Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara dayanılarak çeşitli önerilergetirilmiştir. xiSUMMARYThe purpose of this study is to investigate the effect of Adlerian GroupCounseling on raising the social self-efficacy expectations of adolescent students. Thisresearch contains both descriptive and experimental methods.The sample consisted of 600 (300 girls and 300 boys) first, second and thirdgrade students at the skenderun High School, Mursaloğlu High School, Denizciler HighSchool, Cumhuriyet High School and Barbaros High School in skenderun Country in2004-2005 academic year. Groups consist of 20 students who had low social self-efficacyexpectation score, 10 of whom assigned to the control group and the other 10 assigned tothe experimental group randomly.In order to measure social self-efficacy expectation of students, the scaledeveloped by assistant proffessor Mehmet Bilgin was used. Findings showed that;1. %22 percent of students? social self efficacy were low, %19 percent wereunder average level,2. The social self efficacy level of %10 percent of females and %12 percent ofmales were low, %10 percent of females and %10 of males were below average level.Although there was difference between the level of social self efficacy of females andmales, this difference was not significant,3. There were differences as to social self efficacy between grades of students,4. Social self efficacy level of students whose families have lower economicstatus were lower than the students whose families have upper economic status,xii5. There was not a correlation between social self efficacy level and academicachievements of the students.During the experiment Adlerian group counseling were administered toexperimental group in ten sessions (each session 90 minutes, three sessions per week). Noapplication was made to control group . After the end of the experiment social self-efficacyscale was administered to the group one more time. To find up the long lasting effect ofAdlerian group counseling, the scale was administered to the experimental group after twomonths at the end of experiment. Findings schowed that;1. Adlerian group counseling raised the social self-efficacy level of students ofexperimental group.2. The long lasting effect of Adlerian group counseling after two months hasbeen observed.Some suggestions were made due to the findings at the end of the study.
Collections