Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal destek düzeyi arasındaki ilişkilerin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
iiÖZETBu çalışmada, üniversite öğrencilerinin çeşitli kaynaklardan algıladıkları sosyaldestek ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırmadaki ana hedef; yurttave ailelerinin yanında barınan üniversite öğrencilerinin, algıladıkları sosyal desteğin,yalnızlık düzeyi ile arasındaki ilişkiyi tanımlamaktır.Araştırmanın genel çerçevesi içindealgılanan sosyal destek ve yalnızlık düzeyini etkileyebileceği düşünülen öğrenciler veailelerine ait nitelikler ve üniversite eğitimi süresindeki barınma şekli de ele alınandeğişkenler olmuştur.Çalışmadaki temel beklenti ise, yalnızlık düzeyi ve algılanan sosyal destekdüzeyinin, bireylerin yaş, sınıf, cinsiyet, barınma durumu ile ailelerine ait ikamet merkezi,kardeş sayısı, eğitim düzeyi, meslek durumu niteliklerine göre etkilendiği ve farklılaştığıyönündedir.Araştırmaya Mersin Üniversitesinde okuyan, farklı sınıf düzeylerinden tesadüfiyöntemle seçilen 195'i kız, 190'si erkek olmak üzere toplam 385 öğrenci katılmıştır.Çalışmada öğrenciler ve ailelerine ait bilgiler için Kişisel Bilgi Formu, yalnızlıkdüzeylerini belirlemek amacıyla UCLA Yalnızlık Ölçeği, öğrencilerin algıladıkları sosyaldesteği ölçmek için Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır.Verilerin analizinde, SPSS (Sosyal Bilimler çin statistik Paket Programı )'denyararlanılmıştır.Araştırmada yer alan bağımsız değişkenlerin, bağımlı değişkenleriiiüzerindeki etkisini belirlemek amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma ve varyansanalizleri hesaplanmıştır. Bağımlı değişkenler arasında korelasyon ilişkileri incelenmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, üniversite öğrencilerininyalnızlık düzeylerinin, yaşa göre, ailelerinin ikamet ettiği merkeze göre, annelerinin eğitimdüzeyine ve eğitim giderlerini karşılama yollarına göre farklılaştığı bulunmuştur.Örneklemde yer alan öğrencilerin, yalnızlık düzeylerinin yaşın büyümesi, ailenin daha aznufüs yoğunluğu olan merkezlerde ikamet etmesi, annenin eğitim düzeyinin artması,eğitim giderlerini çalışarak kendisinin karşılaması veya aileden temin etmesine bağlıolarak azaldığı bulgulanmıştır.Sosyal destek düzeylerinin ise cinsiyet, ailenin ikamet merkezi ve eğitimgiderlerini karşılama yollarına göre farklılaştığı bulunmuştur. Ailesi daha az nufüsyoğunluğu olan merkezlerde ikamet eden , eğitim giderlerini kendisi karşılayan veyaailesinden temin eden, yurtta barının öğrenciler içinde yurtta kalma süresi uzun olanlarınsosyal destek düzeylerinin diğer öğrenclerden anlamlı şekilde farklı olduğu görülmüştür.Cinsiyet farklılıklarına göre, kız öğrencilerin sosyal destek düzeyleri ve aileden aldıklarısosyal destek düzeyi daha yüksek bulunmuştur.Ayrıca sosyal destek ve yalnızlık düzeyleri arasında negatif korelasyon ilişkiolduğu ve yalnızlık düzeyi ile sosyal destek kaynakları (aile, arkadaş ve özel biri) arasındaki korelasyon ilişkisinin de negatif yönlü olduğu bulgulanmıştır.Anahtar kelimeler: Sosyal destek, yalnızlık, üniversite öğrencileri ivABSTRACTThis study examines the relation between social support and loneliness levels,which the undergraduates perceive from various sources. The major objective of this studyis to define the relation between social support and loneliness levels as perceived by theundergraduates who accommodate at the dormitories and their families. Within the generalframework of the research, students and qualities of their families and form of theiraccommodation during higher education periods which are thought to influence theirperception of social support and loneliness levels have become the handled variables.However, the basic anticipation of this study is in the direction that loneliness leveland perceived social support levels are effected and changed according to individuals? age,class, sex, accommodation status and their families? residential centers, number of brothersand sisters, education level, occupational status qualifications.The total of participants randomly selected for this study is 385 students. 195 out ofthem are female and 190 are male. Students are from different classes receiving educationat Mersin University. Personal Information Form for information about students and theirfamilies, UCLA Loneliness Scale for defining loneliness levels and Multi DimensionalSocial Aid Scale for measuring social aid perceived by students are used in this study.SPSS (Statistics Program for Social Sciences) program is used for data analysis. Todetermine the impact of the independent variants? on the dependent variants, arithmeticvaverage, standard deviation and variance analysis are calculated. Correlation relationshipsare analyzed between the dependent variants.In accordance with the findings obtained from the research carried out, it was foundout that loneliness levels of the undergraduates varied according to their ages, theirfamilies? residencies, their mothers? educational levels and the ways they meet educationexpenses. It is found that the loneliness levels was less in the sample undergraduates inconnection to their ages, families residing at residential centers with less intense ofpopulation, mother?s education level getting increased, meeting educational expenses byworking or securing the same from the family.It is found that social aid levels changed according to sex, families? residentialcenters and the ways they meet their educational expenses. It was found that the social aidwas significantly different in students, whose families reside in residential centers with lessintense of population, who meet educational expenses by him/herself or from family, whostay in the dormitories for longer periods. According to the difference of sex, femalestudents? social support levels and the level of the social support they receive from thefamily was found to be of higher level.Moreover, it was found that there was a negative correlation relationshipbetween the social support and loneliness levels and the correlation relationship betweenthe loneliness level and social support sources (family, friends and a special person) wasalso found to be negative.Keywords: Social Support, Loneliness, Undergraduates
Collections