Düşünsel duygulanımcı davranış terapisi (DDDT) odaklıgrupla psikolojik danışmanın ergenlerdeki benlik saygısı düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Albert Ellis'in geliştirdiği Düşünsel Duygulanımcı DavranışTerapisinin (DDDT) grupla psikolojik danışmada uygulanması ile, ergenlerin benliksaygısını yükseltmedeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın verileri, 2004-2005 öğretim yılında Mersin Üniversitesi EğitimFakültesi 3. sınıf öğrencilerinden elde edilmiştir. Araştırmada, toplam 255 öğrenciye,bireylerin benlik saygılarını ölçmek amacıyla Rosenberg (1965) tarafından geliştirilen veÇuhadaroğlu (1986) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği vearaştırmacı tarafından hazırlanan Bilgi Formu uygulanmıştır. 255 kişilik gruptan 10 kişideney 10 kişi de kontrol grubuna olmak üzere 20 kişi seçilmiştir.Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizleri için, deney grubundakideneklerin Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinden elde ettikleri öntest ve sontest puanlarıarasındaki farkın, kontrol grubundaki deneklerin Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinden eldeettikleri öntest ve sontest puanları arasındaki fark ile karşılaştırılması amacıyla, verileretekrarlı ölçümler için iki yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Bu araştırmada, her grup içindağılımın normalliği Shapiro-Wilk testi ile varyansların homojenliği ise Levene Testi ileincelenmiştir. Grupların kovaryanslarının eşit olduğuna ilişkin sayıltının test edilmesinde,Box tarafından geliştirilen Box-M istatistiği kullanılmıştır. Deney sonrasında deney grubudeneklerin Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinden aldıkları puanlardaki artışın veya benliksaygılarındaki yükselişin zaman içinde kalıcı olup olmadığını incelemek amacıyla sontestuygulamasından bir ay sonra izleme testi uygulanmış ve bireylerin sontest-izleme testipuanları arasında fark olup olmadığını incelemek amacıyla verilere, bağımlı gruplar için t-testi uygulanmıştır.Araştırma verilerinin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre;1- Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi odaklı grupla psikolojik danışmaalan bireylerin deney sonrası Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğinden eldeettikleri puanlarda bir artış olduğu gözlenmiştir.2- Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi odaklı grupla psikolojik danışmaalmayan kontrol grubundaki deneklerin Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeğindenelde ettikleri puanların deney süresince değişiklik göstermediği görülmüştür.3- Deney uygulamasının sonunda Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisiodaklı grupla psikolojik danışmanın etkisi olarak deney grubu deneklerdegözlenen benlik saygısındaki artışın, izleme çalışmasının yapıldığı bir aysonra da sürdüğü gözlenmiştir.Araştırma bulguları, daha önce bu konu ile ilgili yapılan diğer araştırma bulguları ilebirlikte tartışılıp yorumlanmış ve bulgular doğrultusunda geleceğe yönelik önerilerdebulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Benlik Saygısı, Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi,Grupla Psikolojik Danışma. The present research was conducted to examine the effect of group counselingpractice of Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) developed by Albert Ellis, to theself-esteem level of adolescents.In the research, Self-Esteem Inventory developed by Rosenberg (1965) and adaptedto Turkish culture by Çuhadaroğlu (1986) and the Personal Information Sheet prepared bythe researcher were administered simultaneously to 255 Junior students of Mersin UniversityFaculty of Education. The sample of the experimental study, 20 students 10 experimentalgroup, 10 control group were selected from these 255 students. Follow-up test wasadministered to the subjects one month after experimental study.To examine the difference between pre-post test differentiation of the experimentalgroup and control group, the split plot design ANOVA was administered to the RosenbergSelf-Esteem Inventory scores of the subjects. The normality of the distribution of the datawas examined by Shapiro-Wilk test for normality. For the homogeneity of variances,Levene?s test for equality of variances was applied to the data. And also to examine theequality of covariances, Box-M test was used. To test the difference between post andfollow-up measures, the data were analysed by paired sample t test.The result of the study showed that:1- There was an increase of the Rosenberg Self-Esteem Inventory scores of subjectwhoattended the Rational Emotive Behavior Therapy centered group counselingafterexperiment.2- No difference was observed in the Rosenberg Self-Esteem Inventory scores of thecontrol group subjects.3- It was observed that the increase of the Rosenberg Self-Esteem Inventory scores ofexperimental group subjects who attended the Rational Emotive Behavior Therapycentered group counseling was persisted.The findings of the study were discussed in the light of previous researches and somerecommendations were made based on the outcomes of the research.Key words: Self-esteem, Rational Emotive Behavior Therapy, Group Counseling.
Collections