Orta öğretim öğrencilerinin öfke ifade tarzları ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin öfke ifade tarzları ile mizah tarzları arasındaki ilişki incelenmiştir.Araştırmanın örneklemini 2005-2006 eğitim öğretim II. yarıyılında Mersin İli Salim Yılmaz Lisesi, İsa öner Çok Programlı Lisesi ve 19 Mayıs Anadolu Lisesi'ne devam eden, hazırlık, 9. ve 10. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. 284 kız ve 258 erkek olmak üzere toplam 542 öğrenciden oluşan örnekleme Spielberger ve ark. (1988) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Özer (1994) tarafından yapılan Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği ve Martin ve ark. (2003) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Yerlikaya (2003) tarafından yapılan Mizah Tarzları Ölçeği uygulanmış ve veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırma sonuçları öğrencilerin öfke kontrolü alt ölçeği ile geliştirici mizah puanları arasında ve öfke dışa ölçeği ile saldırgan mizah puanları arasında pozitif korelasyon olduğunu; öfke içe alt ölçeği ile ve katılımcı mizah puanları ile, öfke kontrolü alt ölçeği ve saldırgan mizah puanları arasında negatif korelasyon olduğunu göstermektedir.Ayrıca, öğrencilerin öfke ifade tarzları ile mizah tarzları arasında ilişki olduğunu göstermektedir.Bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve yorumlanmıştır. In the present research, the relationship between anger expression style and humor style of secondary school students were investigated with a special concern on gender.The sample of the study consisted of 542 preparatory, 9th and 10th grade high school students (284 female and 258 male) selected from Salim Yılmaz Lisesi, İsa Öner Çok Programlı Lisesi and 19 Mayıs Anadolu Lisesi at 2005-2006 school year.Trait anger and Anger Expression Style Questionnaires developed by Spielberger et al. (1988) and adapted to Turkish culture by Özer (1994), and Humor Style Questionnaire developed by Martin (2003) and adapted to Turkish culture by Yerlikaya (2003) were administered to the students. The data were analyzed by SPSS 15.0 software.The results of the study showed a positive correlation between anger control scores and constructive humor scores, and external anger scores and aggressive humor scores; and a negative correlation between internal anger scores and participatory humor scores, and anger control scores and aggressive humor scores.Additionally, the data also showed that the relationship between anger expression style and humor styles significantly differed according to the gender.The findings were discussed and interpreted in the light of related literature
Collections