Seyahat acentasında çalışan işgörenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Seyahat acentaları, turizm sektöründe üretilen mal ve hizmetlerin müşterilere ulaştırılmasına aracılık eden işletmelerdir. Kesintisiz ve yüz-yüze hizmet vermelerinin yanında tamamen insan kaynağına dayalı emek yoğun çalışmaları en önemli özellikleri arasında yer almaktadır. Bu özellikler dikkate alındığında; kaliteli hizmet, müşteri memnuniyeti ve dolayısıyla işletme karlılığı konularında en önemli görev işgörenlere düşmektedir.Günümüzde işgörenlerin, çalıştıkları örgüte ve yaptıkları işe karşı geliştirdikleri tutumların araştırılması oldukça popüler hale gelmiştir. Konu ile ilgili yapılan bilimsel araştırmalar sayesinde, hem literatüre hem de sektöre katkı sağlamakta ve insan kaynaklarının etkili ve verimli şekilde kullanılması konusundaki bilinç artmaktadır.Seyahat işletmelerinde, işgörenlerin çalıştıkları örgüte ve yaptıkları işe karşı geliştirdikleri tutumları belirlemek amacıyla yapılmış olan bilimsel araştırma sayısının bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar az olması dikkat çekmektedir. Seyahat işletmelerinin kendine has özelliklerini dikkate alarak yapılacak olan iş doyumu ve tükenmişlik çalışmaları karşılaşılan sorunlara uygun çözüm önerilerinin sunulması açısından önemlidir.Bu çalışma ile iş doyumu ve tükenmişlik konuları, ilişkili oldukları faktörler, iş doyumsuzluğu ve tükenmişlik durumunda ortaya çıkacak sonuçlar incelenmiş, seyahat acentalarında çalışan işgörenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Veri toplama aracı olarak; Minnesota Doyum Anketi, Maslach Tükenmişlik Envanteri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Türkiye'de A grubu seyahat acentalarının yoğunlukta bulunduğu İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Muğla, Mersin şehirlerinde faaliyet gösteren acenta çalışanlarından 298 kişinin katılımıyla toplanan verilerin analizi sonucunda, seyahat acentasında çalışan işgörenlerin iş doyumu ile tükenmişlik puanları arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu bulgulanmıştır.Anahtar Kelimeler: Turizm, Seyahat Acentaları, İş Doyumu, Tükenmişlik Travel agencies are organizations that mediate goods and services produced in tourism to be transmitted to customers. In addition to its non-stop and face to face services, its most basic property is its being dependent on human sources which is labor- intensive. Within this property, employees play the most crucial role regarding high-quality services, customer satisfaction and organization profitability issues.The studies on attitudes of employees toward the agency they work and their job have recently drawn attention. These researches contributed to both literature and organization, and support the view in which human sources should be used effectively and efficiently. There are few researches on the attitudes of employees towards their job and the organization they work for. Job satisfaction and burn-out studies which take into consideration the specific properties of organizations are important in that presenting appropriate solutions to possible problems.In this research, job satisfaction and burn-out topics and related factors, the results which is caused by job satisfaction and burn-out has been examined, and lastly the relationship between job satisfaction of employees who work in travel agencies and burn-out level has been analyzed. MSQ, MBI and personel questionaire are main data collection techniques which were applied 298 employee who work in cities such as İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Muğla, Mersin where A group travel agencies are common in Turkey contributed to collection of data. At the end of the data analysis, it has been observed that while the job satisfaction levels are improving, the burn-out levels decreased.Key Words: Tourism, Travel Agencies, Job Satisfaction, Burn-Out
Collections