Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, cinsiyete göre akademik güdülenme, akademik yükleme stilleri ve akademik özyeterlik inancının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarını ne derecede yordadığını incelemektir. Araştırmanın örneklemi, Mersin Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan 763 (363'ü erkek ve 400'ü kız) lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Bu çalışmada, ?Kişisel Bilgi Formu?, Solomon ve Rothblum (1984) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Özer (2005) tarafından gerçekleştirilen ?Erteleme Davranışı Değerlendirme Ölçeği Öğrenci Formu?, Bozanoğlu (2004) tarafından geliştirilen ?Akademik Güdülenme Ölçeği? ile Schwarzer ve Jerusalem (1981) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Yılmaz, Gürçay ve Ekici (2007) tarafından yapılan ?Akademik Özyeterlik Ölçeği? ve Peterson ve Barrett (1987) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Tektaş, Camgöz ve Metin (2008) tarafından yapılan ?Akademik Yükleme Stilleri Ölçeği? olmak üzere beş ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoklu ve adımsal regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Tüm veriler 0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Toplam örneklem ve erkek örneklem grubu için yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre, akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışını anlamlı düzeyde yordadığı görülmektedir. Diğer yandan, kız örneklem grubu için yapılan regresyon analizi sonucunda ise, akademik güdülenme ve akademik yükleme stillerinin akademik erteleme davranışını anlamlı düzeyde yordadığı, ancak akademik özyeterlik inancının kızların akademik erteleme eğilimlerine bir katkısı olmadığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgular tartışılarak, gelecek çalışmalara yönelik bir takım önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Akademik Erteleme, Akademik Güdülenme, Akademik Özyeterlik, Akademik Yükleme Stilleri, Üniversite Öğrencileri. The purpose of the present study was to examine the extent to which academic motivation, academic self-efficacy and academic attributional style predicted the academic procrastination of the university students according to gender. The sample consisted of 763 (400 female, 363 male) undergraduate students enrolled in four faculty of Mersin University. Five instruments, ?Demographic Data Form?, ?Procrastination Assessment Scale? developed by Solomon and Rothblum (1984) and adapted to Turkish by Özer (2005), ?Academic Motivation Scale? developed by Bozanoğlu (2004), ?Academic Self-Efficacy Scale? developed by Schwarzer and Jerusalem (1981) and adapted to Turkish by Yılmaz, Gürçay and Ekici (2007),and ?Academic Attributional Style Questionnaire? developed by Peterson and Barrett (1987) and adapted to Turkish by Tektaş, Camgöz and Metin (2008) were used in the present study. Multiple and stepwise regression were used to analyze the data and the alpha value of 0.05 was established as a level of significance.The results of the analyses for the total and male sample group revealed that acedemic motivation, academic self-efficacy and academic attributional style were the significant predictors of academic procrastination among university students. On the other hand, predictive roles of the variables were differentiated across female sample. While academic motivation and academic attributional style had significant predictive role on academic procrastination among female university students, academic self-efficacy did not have any significant contribution to the prediction of academic procrastination. Implications of the findings were discussed and some suggestions were made for further research.Keywords: Academic Procrastination, Academic Motivation, Academic Self-Efficacy, Academic Attributional Style, University Students.
Collections