İlköğretim okulu öğretmenlerinin okullarındaki disiplin anlayışına ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin okul disiplin politikaların da yer alan çeşitli uygulamalara ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Öğretmen görüşleri okul türü (özel ve kamu) ve branş değişkenlerine göre karşılaştırılmıştır.Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Grossnickle, Bialk ve Panagiotaros (1993) tarafından geliştirilen ?Okul Disiplin İklimi Anketi? uyarlama ve geçerlilik güvenirlik çalışmaları ardından araştırma için uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Çalışma sonucunda 10 bileşenli bir ölçme aracı elde edilmiştir. Anketin bileşenleri Devam-Devamsızlık Uygulamaları, Disiplin Uygulamaları, Hizmetiçi Eğitim, Öğrenci Davranışlarını Değerlendirme Kurulunun (ÖDDK) Etliliği, Öğrenme İkilimi, Takım Çalışması, Adalet ve Tutarlılık, Ceza ve Yaptırımlar, Okul Güvenliği ve Öğretimin Yönetimi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Mersin merkezde yer alan özel (90) ve kamu (287) ilköğretim okullarında görev yapan sınıf (129) ve branş (158) öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler SPSS programına girilmiş ve t-testi kullanılarak analizler yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir.Araştırma bulgularına göre devam-devamsızlık uygulamaları, disiplin uygulamaları, ÖDDK'nın etkililiği, takım çalışması, tutarlılık ve adalet, okul güvenliği ve öğretimin yönetimi boyutlarının önem düzeyine ilişkin kamu ve özel ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Ayrıca okul disiplin politikalarında yer alan çeşitli uygulamaların gerçekleşme düzeyine ilişkin özel ve kamu okullarında çalışan öğretmen görüşlerinin tüm boyutlarda farklılaştığı bulunmuştur.Bulgulara göre disiplin uygulamaları, okul güvenliği ve ceza-yaptırımlar, boyutlarının önem düzeyine ilişkin ilköğretim okullarında görev yapmakta olan sınıf ve branş öğretmenlerinin görüşleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Gerçekleşme düzeyine ilişkin bulgulara göre ise okul disiplin politikalarında yer alan uygulamaların tüm boyutlarında sınıf ve branş öğretmenlerinin görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Son olarak ilköğretim öğretmenlerinin okul disiplin politikalarında yer alan uygulamaların önem düzeyi ile bu uygulamaların kendi okullarında gerçekleşme düzeyine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.Anahtar Kelime: Okul Disiplin Politikası, Okul Disiplin Bileşenleri, Disiplin Yaklaşımları, İlköğretimde Disiplin This research aimed to determine the primary school teachers? opinions related to the various aspects of the school discipline policies. Opinions of the teachers were compared in terms of school status (public or private) that they worked and branch.This study was designed with a descriptive model. After the adjustment study, reliability and validity analyses, ?The School Discipline Climate Survey? which was developed by Grossnickle, Bialk ve Panagiotaros (1993) became suitable for this study. As a result of these analyses, an instrument with ten components was obtained. The components of it were determined as; Attendance Policy, Discipline Policy, In-service Training, Student. Behavior Evaluation Committee (SBEC) Efficiency, Learning Climate, Discipline Teamwork, Consistency/Fairness, Penalties/Consequences, School Safety, Instructional Management. The sample of the study consisted of the teachers working at the public (287) and private (90) primary schools in the province of Mersin. The data analyses were carried out by using t-test through SPSS programme. The significance level was regarded as 0.05.The results of the study revealed that there was a significant difference between the opinions of the public and private school teachers related to importance level of attendance policy, discipline policy, SBEC efficiency, discipline teamwork, consistency/fairness, school safety and instructional management. Moreover, it was observed that there were significant differences between the public and private school teachers? opinions for the satisfaction level of various aspects of school discipline policy,.The results of the study revealed that there was a significant difference between the opinions of class and branch teachers related to importance level of discipline policy, school safety and penalties/consequences. However, for the satisfaction level, it wasn?t observed any significant difference between the opinions of the teachers in terms of their branch.Finally it was found that there were significant differences between the primary school teachers? opinions related to importance and satisfaction level of various aspects of school discipline policies.Key Words: School Discipline Policy, School Discipline Components, Discipline Approaches, Discipline at Primary Schools.
Collections