İlköğretim 1. kademe öğretmenlerinin depresyon düzeyleri ile yükleme biçimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, ilköğretim I. kademe öğretmenlerinin, depresyon düzeyleri ve yükleme biçimleri incelenmiştir. Araştırma, öğretmenlerin depresyon düzeyleri ile yükleme biçimlerinin belirlenmesi ve bunlar arasındaki ilişkinin incelenmesi olduğundan, betimsel yöntem kullanılmıştır.Araştırmanın evreni 2009 ? 2010 eğitim öğretim yılında Mersin ili merkez ilköğretim okullarında çalışan 1. kademe öğretmenlerinden oluşmuştur. Araştırmada kullanılacak verilerin elde edilmesi amacıyla evrenden random yoluyla seçilen örneklem grupları kullanılmıştır. Veri toplama araçları Mersin ili merkez ilçelerde yer alan 18 ilköğretim okulundan 135' i kadın 123' ü erkek toplam 258 ilköğretim 1. Kademe öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmada Buket Tegin (Erkal) tarafından uyarlanan `Beck Depresyon Ölçeği', Işık Papatya (1987) tarafından uyarlanan `Yükleme Biçimi Ölçeği' ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.Ölçme araçlarının uygulanmasıyla elde edilen veriler araştırmanın belirtilen amaçlarındaki durumlara uygun istatistiksel teknikler ile analiz edilmiştir. Depresyon ve yükleme biçimleri yüzdelerle ifade edilmiş, iki grup arasındaki farklar iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ( t testi) ile ikiden fazla grup arasındaki farklar ise, fark aranacak değişken sayısına göre tek yönlü ya da çok yönlü varyans analizi ile incelenmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin depresyon puanları ile olumlu olaylara ilişkin yaptıkları nedensel yüklemelerin değişebilir- değişmez boyutuna ait puanlar arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin olumlu ve olumsuz olaylara ilişkin yaptıkları nedensel yüklemelerin kıdem ve cinsiyete göre farklılaştığı saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Depresyon, Yükleme This study dwells on the analysis of the depression level and attribution styles of primary school teachers. Since the study aims to find out the depression level and attribution styles and analyze the relation between these two units, descriptive method has been used.The focus of the study is the first-level teachers working in the primary schools located in the city center of Mersin. Random sampling is used for selecting samples. Data collection methods have been applied to 135 female and 123 male teachers working in 18 primary schools in Mersin. The study has used ?Beck Depression Scale? adopted by Buket Tengin (Erkal) and ?Attribution Styles Scale?adopted by Işık Papatya (1987) and ?Personal Information Form? developed by the researcher.Data has been analyzed with the statistical methods applicable for the aims of the study. Depression and attribution styles are defined in percentages and the differences between two groups are analyzed by t test (significance tests) and the differences between more groups have been investigated through unilateral or multilateral variation analysis in line with the number of variables.The findings showed that there is a negative and significant correlation between depression and the changeable or unchangeable dimensions of the causal attributions. Furthermore, it has been observed that causal attributions of primary school teachers to positive and negative events tend to differ according to rank and sex.Key Words: Depression, Attribution
Collections