Tüketici etnosentrizmi, marka imajı ve ülke menşei etkisinin, tüketicilerin yerli ve yabancı ürünlere yönelik tutumlarına etkilerinin değerlendirilmesi: Mersin kentinde yapılan bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Uluslararası ticaretin dünya ekonomisinin oldukça önemli bir bileşeni olmasının sonucunda, tüketicilerin yerli ve yabancı ürün çeşitlerine olan tutumlarının değerlendirilmesi ve ölçülmesi artan bir şekilde önem kazanmaktadır. Tüketici etnosentrizminin, marka imajının ve ürün ülke menşei etkisinin, tüketicilerin ürün değerlendirmelerini ve algılarını etkileyen faktörlerden olduğu ifade edilmektedir.Bu çalışmanın temel amacı, Türk tüketicilerin yerli ve yabancı ürünlere yönelik tutumları üzerinde, tüketici etnosentrizminin, ülke menşei etkisinin ve marka imajının ne düzeyde etkin olduğunu saptamaktır. Ayrıca, bu faktörlerin hangi şartlarda daha farklı etkilerinin olduğu da araştırılmaktadır. Bu amaçla Mersin il merkezinde, 3 Kasım- 6 Aralık 2010 tarihleri arasında bir araştırma yapılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 420 tüketiciye anket uygulaması yapılmıştır.Araştırmanın bulguları, literatürde sıklıkla vurgulananın aksine, tüketici etnosentrizminin, tüketici tercihleri üzerinden belirleyici bir faktör olmadığını ortaya koymuştur. Marka imajının ise, ürün değerlendirmelerinde oldukça etkili olduğu bu çalışma ile bir kez daha desteklenmiştir. Çalışmanın bir diğer bulgusu ise, tüketicilerin yabancı ürünleri değerlemelerinde ürünün ülke menşeinin de etkili bir ipucu olduğudur. The evaluation and measurement of the attitude of consumers on domestic and foreign products are gradually getting more important, since international trade has become a very important compenent of the world economy. It is expressed that consumer ethnocentrism, brand image, and country of origin effects are the factors that effect the consumers? product evaluations and perceptions.The main purpose of this study is to analyze the effects of customer eth nocentism, country of origin effect and brand image on Turkish consumers? attitude towards domestic and foreign products. The question of whether the effects of these factors differ has also been investigated. For this purpose, a research was conducted in Mersin city center between November 3rd - December 6th 2010. A survey was applied on 420 consumers which were chosen by convenience sampling.Findings of the research asserted that, contrary to the findings frequently emphasized in the literature, consumer ethnocentrism was not found to be a significant factor on consumer preferences. It was once again supported that the positive brand image is a very effective factor in product assessments. Another finding of the study is that country of origin effect for foreign products was an effective cue.
Collections