Andragojik temellere dayalı kolaylaştırılmış okuma-yazma eğitimi (KOYE)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, andragojik temellere dayalı Kolaylaştırılmış Okuma Yazma Eğitimi (KOYE) sürecine yönelik KOYE eğiticilerinin görüşlerini incelemek ve KOYE kursuna katılan kadın kursiyerlerin kurs sonunda, sosyo-kültürel entegrasyonlarında meydana gelen değişiklikleri analiz etmektir. Araştırmada tarama modelli betimsel yöntem kullanılmıştır. Veriler nicel ve nitel olmak üzere iki yoldan toplanmıştır. Nicel veriler anket, nitel veriler ise görüşme yolu ile elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde, anketin her bir maddesi için tanımlayıcı istatistikler verildikten sonra her bir maddenin ön anket ve son anket sonuçlarının frekans, yüzde dağılımına; ön anket ve son anket sonuçları arasındaki farklılığın istatistiksel anlamlılığı için kay kare analizine; ön anket-son anket sonuçları arasındaki uyum kontrolü için Kappa analizine bakılmış ve istatistiksel anlamlılık değeri olarak p<0.05 alınmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yapılmış, verilerin kodlanmasının güvenirliğine Miles-Huberman formülü ile bakılmıştır. Araştırmanın ana probleminin birinci bölümünün ulaşılabilir örneklem grubunu, Türkiye'nin farklı illerinde görev yapmakta olan 80 KOYE eğiticisi oluştururken, ana problemin ikinci bölümüne yönelik olarak örneklem grubunu ise 2008-2009 yıllarında Adana Rotary Toplum Merkezi'nde açılmış olan KOYE kurslarına katılmış 50 kadın kursiyer oluşturmuştur.Araştırmanın sonucunda, KOYE eğiticilerine uygulanan görüşme formu ile elde edilen veriler ışığında KOYE sürecinde kazanımların ve içeriğin planlanmasında kursiyerlerle beraber karar verilmesi gerektiği, okuma-yazma becerisinin kazandırılmasında en çok başvurulan yöntem olarak çözümleme-bireşim yönteminin tercih edildiği, kursiyer-eğitici ilişkilerinde yetişkinlerle samimi ve dostça ilişkiler kurulması, değerlendirme boyutunda ise KOYE etkinliğinin başarı ile tamamlanmasına yönelik görüşler ortaya çıkmıştır. Ayrıca KOYE sürecinin, kadın kursiyerlerin sosyo-kültürel entegrasyonlarına yönelik, okuma-yazmayı öğrenmeye başlama ile iç göçle gelinen bölgenin özelliklerinin tanınması, gelir getirici becerilerin edinilmesi, genel kültür ile sağlık ve beslenme bilgisi konularında kurs öncesi ve sonrasında anlamlı bir değişikliğe neden olduğu görülmüştür. The purpose of this study is to analyze the differences in the socio-cultural integration of the women trainees attending andragogy-based Facilitated Reading Writing Education (FLE) and the opinions of FLE educators. A survey-based descriptive method was used in the research. The datas were collected in mixed type as quantitative and qualitative. Questionnaires and interviews were used as data collection tools. Frequency-percentage range, Chi-square and Kappa analyzez were used for the quantitative datas. In the anlayze of qualitative datas, content analyze was used and Miles-Huberman reliability formulla was calculated to check the reliability of the data codings. While 50 women trainees attending the FLE courses forming the sample group of the first part of the research problem, 80 FLE educators formed the sample group of the second part of the problem.As a result, FLE could not be effective totally on the socio-cultural integration of the trainees but in some fields it caused a change as being familiar with the features of the migrated region, acquiring professional skills, health and nutrition. Furthermore, FLE educators expressed that the content and attainments should be planned and organised by trainees, a friendly and trustful medium has to be constructed. The parsing-synthesis method in literacy was the most implied statement. When it comes to the evaluation part most of the educators pointed out the quality of the product formed as a result of the activity.
Collections