Show simple item record

dc.contributor.advisorYetim, Nalan
dc.contributor.authorKayadelen, Esra
dc.date.accessioned2020-12-10T08:18:10Z
dc.date.available2020-12-10T08:18:10Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220933
dc.description.abstractBu çalışma 1980-2000 dönem aralığında Türkiye'de kadınların televizyon reklamlarında konumlandırılışında bir değişmenin olup olmadığını belirlemeye yöneliktir. Türkiye'nin yakın tarihinde meydana gelen dönüşümlerin kadının toplumsal konumunu etkilemiş olduğu düşüncesi bu araştırmanın dayanak noktasıdır. Bu çerçevede, 1980-2008 yılları arasında yayınlanmış televizyon reklamları, kadının toplumsal statüsü, kadına yönelik kalıp yargılar, toplumsal cinsiyet, özel-kamusal alan ikiliği gibi feminist perspektifin temel eleştiri noktaları dahilinde analiz edilmiştir.
dc.description.abstractThis study investigates how the women figure is portrayed in Turkish TV advertisements between 1980s and 2008 and questions whether there were any changes in this portrayal during these years. It takes as its standpoint the view that social changes in Turkey?s recent history has affected the place of women in the society. In this context, it analyzes the advertisements from a feminist perspective based on critical concepts like the social status of women, prejudices towards women, gender discrimination and the place of women in the public and private lifeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleToplumsal değişme ve kadın: Feminist teori çerçevesinde televizyon reklamlarının analizi (1980-2008)
dc.title.alternativeSocial change and woman: An analysis of television advertisements under the framework of feminist theory (1980-2008)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSosyoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSocial change
dc.subject.ytmTelevision advertisements
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmWomen
dc.subject.ytmFeminism
dc.identifier.yokid383141
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid264189
dc.description.pages163
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess