Yönetim muhasebesinde performans karnesi ve Türkiye`deki sigorta şirketleri üzerinde uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzün küreselleşen dünyasında işletmelerin rekabet edebilmeleri gün geçtikçe zorlaşmaktadır. İşletmelerin hızlı bir şekilde değişen yönetim yapıları daha dinamik olmaları gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu dinamikliği bütün birimlerinde sağlayan işletmelerin performansında da artış sağlanabilecektir. İşletme performansının değerlendirilebilmesi için de geleneksel olarak ölçülen performansa farklı bir bakış açısı getirilmiştir.Geleneksel performans ölçümünde sadece finansal ölçüm yapılmasının getirdiği olumsuzluklar neticesinde finansal ölçümün yanı sıra finansal olmayan ölçümlerin de beraber kullanıldığı teknikler geliştirilmiştir. Böylelikle performansın doğru bir şekilde ölçülmesi sağlanabilecektir. Bu amaçla finansal ölçümlerle finansal olmayan ölçümlerin bir arada sunulduğu yönetim muhasebesi alanında Kaplan ve Norton 1992 yılında performans karnesini oluşturmuşlardır. Yönetim muhasebesinde yeni performans ölçüm tekniği olarak ortaya çıkarılan performans karnesi finansal, müşteri, içsel iş süreçleri boyutu ve öğrenme ve gelişme boyutları ile birlikte işletmelerin rekabet edebilirliğini arttırmaktadır.Performans karnesinin üretim işletmeleri başta olmak üzere finans sektöründe de uygulandığı görülmektedir. Bu çalışmada da performans karnesi Türkiye'de faaliyet gösteren sigorta şirketlerinde uygulanmıştır. Bu kapsamda sigorta şirketlerinin performans karnesi ile ilgili görüşleri ve kullandıkları performans ölçüm teknikleri araştırılmıştır. Çalışmada emeklilik branşı dışındaki tüm sigorta branşlarında faaliyet gösteren 43 şirkete uygulanan anket SPSS 13 ve Expert Choice paket programları ile analiz edilmiştir.Çalışmada elde edilen sonuçlara göre sigorta şirketlerinin yüzde 66,7'sinin performans ölçüm aracı olarak performans karnesini tercih ettikleri görülmektedir. Kullanılan performans boyutlarından da müşteri ve finans boyutuna diğer boyutlardan (içsel iş süreçleri ve öğrenme ve gelişme boyutu) daha fazla önem verildiği sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca sigorta şirketlerinden iki tanesinin de kullanılan dört boyuta ek olarak yetkinlik boyutunu da performans karnelerinde kullandıkları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Yönetim Muhasebesi, Performans Ölçümü, Performans Karnesi In today?s globalized world, it becomes hard day by day for business to compete. It is important that businesses need to be more dynamic due to rapidly changing management structures. It will be possible to increase performance for business, which provide this dynamic in all units. Different points of wiew were developed as to measurement of performance traditionally in order to evaluate business performance.The new techniques have been developed including both financial and non financial measurement because of the negative results brought by traditional performance measurement. In this way, performance will accurately be measured. For this purpose, Kaplan and Norton constituted balanced scorecard in 1992 in management accounting in which both financial and non financial measurment are offered simultaneously. Balanced scorecard, which has been generated as a new performance measurement technique in management accounting, with financial, customer, internal business process and learning and growth perspectives increases the competitiveness of business.The balanced scorecard is used mainly in manufacturing and also in finance sectors. In this study, balanced scorecard is applied to insurance companies operated in Turkey. In this context, opinions of insurance companies about balanced scorecard and performance measurement techniques used by them are investigated. In this study, 43 companies which are operating in all branch excluding pension business branch were analyzed by questionnaire technique and the results we analyzed by using SPSS 13 and Expert Choice software package.According to results obtained in the study, it can be seen that %66,7 of insurance companies prefer balanced scorecard as a performance measurement tool. It is shown that, among the performance perspectives, customer and financial perspectives are more regarded than other perspectives (Internal business process and learning-growth perspectives). Besides, it is found that two of insurance companies use competence perspective in addition to the four perspectives in balanced scorecard.Key Words: Management Accounting, Performance Measurement, Balanced Scorecard
Collections