Akademik personelde görülen psikososyal risk etmenleri ve iş sağlığı güvenliği eğitiminin önemi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışma hayatı içerisinde çok sayıda risk unsuru bulunmaktadır. Bu risklerin her biri, emek faktörünün iş ve özel yaşam kalitesini tehdit etmektedir. Dolayısı ile bu risklerin tespit edilmesi ve bertaraf edilmesi oldukça önemlidir. Ancak çalışma hayatını tehdit eden risklerden psikososyal risklerin tespit edilmesi oldukça zordur. Pek çok psikososyal risk, çalışanlar açısından çalışma hayatının seyri içerisinde normal kabul edilmekte ve bir risk olarak değerlendirilmemektedir. Bu sebeple de risklerin ortadan kaldırılmasına yönelik bir çabanın gösterilmesi mümkün olmamaktadır. Psikososyal risklerin ortadan kaldırılmasına yönelik olarak yapılması gereken ilk iş, risklerin tanımlanmasıdır. Risk tanımlaması yoluyla çalışanlar psikososyal risklerin farkına varır ve olası zararlarını keşfederler. Sonrasında da risklerin giderilmesi amacıyla gerekli çalışmaların yapılması mümkün olur.Bu çalışmada psikososyal risk faktörleri açısından en yüksek risk grubu içerisinde sayılabilecek bir meslek grubu olarak akademisyenler seçilmiştir. Akademisyenlik mesleği, başlangıcından itibaren oldukça meşakkatli bir meslektir. Fizyolojik riskler açısından çok düşük bir risk grubu içerisinde yer almasına karşılık, psikososyal riskler açısından yüksek bir oranda riski bünyesinde barındırmaktadır. Akademisyenlerde görülen psikososyal risk etmenlerini ölçmek amacıyla Mersin ilinde bulunan üniversitelerde görevli akademisyenlere anket uygulanmıştır. Anket olarak Kopenhag Psikososyal Risk Değerlendirme Ölçeği'nin Türkçeye uyarlanmış şekli kullanılmıştır. Böylelikle akademisyenlik mesleğine sahip olan kişiler arasında psikososyal risk faktörlerinin niteliksel ve niceliksel analizi gerçekleştirilmiştir. There are many risk factors in working life. Each of these risks threatens the quality of work and private life of the labor factor. Therefore, it is very important to identify and eliminate these risks. However, it is quite difficult to identify psychosocial risks from work life-threatening risks. Many psychosocial risks are considered normal for employees in the course of their working life and are not considered as a risk. Therefore, it is not possible to make an effort to eliminate the risks. The first thing to be done to eliminate psychosocial risks is to identify the risks. Through risk identification, employees become aware of psychosocial risks and discover potential harm. Then, it is possible to carry out the necessary studies to eliminate the risks.In this study, academicians were selected as the occupational group that can be considered as the highest risk group in terms of psychosocial risk factors. From the beginning, the profession of academician is a very demanding profession. Although it is in a very low risk group in terms of physiological risks, it has a high rate of risk in terms of psychosocial risks. In order to measure the psychosocial risk factors seen in academicians, a questionnaire was applied to academicians working in universities in Mersin. The questionnaire was adapted to the Turkish version of the Copenhagen Psychosocial Risk Assessment Scale. In this way, qualitative and quantitative analysis of psychosocial risk factors among academicians has been carried out.
Collections