Türk yönetici ve çalışanlarına yönelik kalıpyargılar ve örgütsel adalet algısı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, Türk yönetici ve çalışanlarına dair geliştirilecek olan kalıpyargıların neler olacağını ortaya çıkarmak ve alanyazını taraması sonucunda ulaşılan mevcut kalıpyargılarla arasındaki benzerlik ve farklılıklarını irdelemektir. Bir diğer amacı ise algılanan örgütsel adalet algısı ile yönetici ve çalışanların hem kendilerine hem de birbirlerine dair geliştirdikleri olumlu ve olumsuz kalıpyargılar arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Mersin, Adana ve İstanbul'da faaliyet gösteren işletmelerde yer alan 65 yönetici ve 143 çalışan katılmıştır. Katılımcılara demografik bilgi ve kalıpyargılarını yazacakları formlarla birlikte, genel örgütsel adalet algısını ölçmek üzere 6 maddeden oluşan örgütsel adalet ölçeği sunulmuştur. Araştırmada 4 (yöneticilerin yüksek adalet algısı, yöneticilerin düşük adalet algısı, çalışanların yüksek adalet algısı, çalışanların düşük adalet algısı) X 4 (yöneticilere yönelik olumlu kalıpyargılar, yöneticilere yönelik olumsuz kalıpyargılar, çalışanlara yönelik olumlu kalıpyargılar, çalışanlara yönelik olumsuz kalıpyargılar) deseni kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve varyans analizleri (ANOVA) kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda 5 ve üstü frekans değerini alması koşuluyla yöneticilere yönelik 58 olumlu ve 43 olumsuz kalıpyargıya, çalışanlara yönelik ise 46 olumlu ve 36 olumsuz kalıpyargıya ulaşılmıştır. Kalıpyargılar ve örgütsel adalet algısı ilişkisindeki ANOVA sonuçların göre, yöneticilerin adalet algısı yüksek olduğunda, yöneticiler yöneticilere yönelik daha çok olumlu kalıpyargı ve çalışanların adalet algısı düşük olduğunda, yöneticilere yönelik daha çok olumsuz kalıpyargı geliştirmektedirler.Anahtar Kelimeler: Kalıpyargı, Türk Yöneticisi, Türk Çalışanı, Örgütsel Adalet Algısı One of the aim of this study is to find out that which stereotypes are developed about Turkish managers and employees, and to investigate differances and similarites between these stereotypes which are reached in consequence of literature review. The other is to investigate relationship between positive and negative stereotypes which developed by managers and employees through each other by perceived organizational justice perception.65 managers and 143 employees who work in runnings in Mersin, Adana and İstanbul involve into the study as participants. 6 itemed organizational justice scala is presented to particapants in order to measure general organizational perception together with the forms on which they write their demographic information and stereotypes. The research design of 4 (high organizational justice of managers, low organizational justice of managers, high organizational justice of employees, low organizational justice of employees) X 4 (positive stereotypes towards managers, negative stereotypes towards managers, positive stereotypes towards employees, negative stereotypes towards employess) is used in the study. As a result of data analysis, on condition of 5 or more frequency valuation, 58 positive stereotypes and 43 negative stereotypes towards managers, and 46 positive and 36 negative stereotypes towards employees are achieved. Moreover, according to results of analysis of variance (ANOVA) in stereotypes and organizational justice perception relationship when justice perception of managers is high, they develop more positive stereotypes towards managers, and when justice percepiton of employees is low, they mostly develop negative stereotypes towards managers.Key Words: Stereotype, Turkish Manager, Turkish Employee, Organizational Justice Perception
Collections