Show simple item record

dc.contributor.advisorAydın Acı, Arzu
dc.contributor.authorYiğit, Seçil
dc.date.accessioned2020-12-10T08:16:34Z
dc.date.available2020-12-10T08:16:34Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220685
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı şizofreni hasta yakınlarına yapılan psikoeğitimsel müdahalenin şizofreni hastalarının algılanan duygu dışavurum, kaygı, pozitif/negatif semptomları ve şizofreni hasta yakınlarının şizofreni hakkında bilgi, kaygı ve duygu dışavurumu üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Öncelikle müdahale programının problem ve eksiklerini değerlendirmek amacıyla bir pilot çalışma yürütülmüştür. Sonra bu ana müdahale programı iki gruba uygulanmıştır.Bu 8 oturumluk program; psikoeğitim, iletişim becerileri, problem çözme, öfke kontrolü bileşenlerinden oluşmaktadır. Toplamda 82 şizofreni hastası ve hasta yakını ( 44 tedavi, 38 kontrol) çalışmaya dahil edilmiştir.Tedavi ve kontrol gruplarındaki şizofreni hastaları ve hasta yakınlarının uygulama öncesi ve sonrası ölçümlerini karşılaştırmak üzere 2X2 tekrarlı ölçümler için varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışma sonuçları bu 8 oturumluk psikoeğitimsel müdahalenin hasta yakınlarının şizofreni hakkında bilgi ve duygu dışavurumu düzeylerinde pozitif bir etkisi olduğunu göstermiştir. Dahası doğrudan hastalara müdahale uygulanmadığı halde sonuçlar hastaların algılanan duygu dışavurum düzeylerinde azalma olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte müdahale programının ne hastaların ne de hasta yakınlarının kaygı ve aile ortamı puanları ve hastaların pozitif/negatif semptomları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür.Anahtar kelimeler: şizofreni, aile, psikoeğitim, duygu dışavurumu, algılanan duygu dışavurumu
dc.description.abstractThe main aim of the study was to investigate the effects of psycho-educational intervention for the key relatives of patients with schizophrenia, on perceived expressed emotion, anxiety and positive/negative symptoms of patients and the expressed emotion, anxiety and knowledge about schizophrenia of their key relatives. Firstly, a pilot study was conducted to evaluate the deficiencies and problems of the intervention program. Then, the main intervention program was implemented two different treatment groups. The 8 sessions of the main program covers psycho-education, communication skills, problem solving and anger management components. Totally 82 patients with schizopherenia and their key relatives (44 treatment, 38 control) were included in the study. A number of 2X2 factorial analyses of variance (ANOVA) with repeated measures were used for the comparison of pretest and posttest measures of key relatives and patients with schizophrenia across treatment and control groups. The findings of the study showed that the 8 sessions psycho-educational intervention has a positive impact on the key relatives' expressed emotion levels and knowledge about schizophrenia. Furthermore, although no direct intervention was conducted with the patients, the results indicated that the levels of perceived expresses emotion in patients with schizophrenia were reduced as well. However, the results showed that the intervention program does not have significant effects on both, anxiety and family environment scores of key relatives and those of patients and also on positive/negative symptoms of patients.Key words: schizophrenia, family, psycho-education, expressed emotion, perceived expressed emotionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleŞizofreni hastalarının yakınlarına yönelik bir psikoeğitim programının etkililiği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPatients
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmPsychology
dc.subject.ytmPsychological well being
dc.subject.ytmPsycholojical empowerment
dc.subject.ytmFamily education
dc.subject.ytmSchizophrenia
dc.subject.ytmPatient nearness
dc.subject.ytmEmotional expression styles
dc.identifier.yokid10102159
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid419257
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess