Okul öncesi, ilkokul çağı çocuklarının ve üniversite öğrencilerinin video oyunu oynayıp oynamamalarının bağlam etkisi açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı aksiyon video oyunu oynayan ve oynamayan çocuklararasında bağlam duyarlılığı açısından bir fark olup olmadığını araştırmaktır. Araştırmalaralgımızın bağlamla yüksek oranda ilişkili olduğunu göstermektedir. Örneğin Ebbinghausİllüzyonunda (merkezdeki iki daire eşit olduğu halde bu dairelerin etrafı büyük ve küçükdairelerle çevrilerek bağlam oluşturulduğunda küçük dairelerle oluşturulan bağlamıniçindeki dairenin olduğundan daha büyük algılanması) yüksek bağlam duyarlılığına sahipolan kişiler düşük bağlam duyarlılığına sahip kişilerle kıyaslandığında bu illüzyona dahafazla düşme eğilimindedirler. Yaşımız ilerledikçe bağlama daha fazla duyarlı oluruz vebundan dolayı da illüzyon hatalarını daha fazla yaparız. Bunun yanında, aksiyon videooyunu oynama duyusal süreç, algı ve dikkat gibi özelliklerde değişime neden olmaktadır.Fakat aksiyon video oyununun bağlam duyarlılığına nasıl bir etki ettiği tam olarakbilinmemektedir. Bu yüzden, bu çalışmada Ebbinghaus İllüzyonu kullanılarak aksiyonvideo oyunu oynamanın bağlam duyarlılığına nasıl etki ettiği araştırılmıştır. Buna ekolarak, bağlam duyarlılığının yaş, eğitim basamağı ve resimsel derinlik algısı ile ilişkisiaraştırılmıştır.Araştırmaya 127 kız ve 198 erkek olmak üzere toplam 325 katılımcı dahiledilmiştir. Katılımcılardan 162'si aksiyon video oyunu oynarken 161'i aksiyon videooyunu oynamamaktadır. Araştırmada, okul öncesi (oyun oynayan: 25, oyun oynamayan:25), 1. sınıf (oyun oynayan: 29, oyun oynamayan: 26 ), 2. sınıf (oyun oynayan: 30, oyunoynamayan: 26), 3. Sınıf (oyun oynayan: 25,oyun oynamayan: 25), 4. sınıf (oyun oynayan: 28,oyun oynamayan: 29) ve üniversite öğrencileri (oyun oynayan: 27, oyun oynamayan: 30) olmak üzere 6 grup vardır. Bunun yanında uygulamada, kontrol, yanıltıcı 1, yanıltıcı 2 vekolaylaştırıcı olmak üzere 4 görev durumu vardır. Ek olarak, derinlik algısını ölçmek için 6tanesi horizontal, 5 tanesi de vertikal olmak üzere 11 resim kullanılmıştır.Verileri test etmek amacıyla, 4 (görevler: kontrol, yanıltıcı 1, yanıltıcı 2 vekolaylaştırıcı) X 2 (oyun oynayan ve oynamayan) X 6 ( sınıflar: okul öncesi, 1. sınıf, 2.sınıf, 3. sınıf, 4. sınıf ve üniversite öğrencileri) Üç Yönlü Faktöriyel Tekrarlı VaryansAnalizi (ANOVA) uygulanmıştır. Bulgular, yanıltıcı1 ve yanıltıcı 2 görev durumundaaksiyon video oyunu oynayan çocukların oynamayanlara kıyasla anlamlı bir şekilde dahadüşük performans sergilediklerini göstermiştir. Bunun yanında merkez dairelerdeki yüzdefarklarının etkisini (diğer merkez daireyle kıyaslandığında %2 daha büyük ya da küçükgibi) karşılaştırmak için verilere 5 (yüzdeler: %2, %6, %10, %14, %18) X 2 (oyun oynayanve oynamayan) X 6 sınıflar: okul öncesi, 1. sınıf, 2. sınıf, 3. sınıf, 4. sınıf ve üniversiteöğrencileri) Üç Yönlü Faktöriyel Tekrarlı Varyans Analizi (ANOVA) analizi yapılmıştır.Yüzdelik farklardaki sonuçlara bakıldığında, bütün yüzdelik farklarda aksiyon videooynayan katılımcıların oynamayanlardan anlamlı bir şekilde daha fazla illüzyona maruzkaldığı görülmüştür.Ek olarak, resim puanlarıyla illüzyon puanları arasındaki korelasyonlarabakılmıştır. Sonuçlar, büyük çocukların resimsel derinlik ipuçlarında yüksek puanlar eldeederken illüzyonlarda düşük puanlar elde ettiklerini göstermiştir. The aim of this study is to investigate whether there is any difference incontext sensitivity between children who play video games and children who do not.Studies showed that our perception is highly dependent on the context of the perceptualevents. For instance, in Ebbinghaus Illusion (although center circles are same sized, theone surrounded by small circles is perceived bigger than the one surrounded by big circles)people with high context sensitivity are more prone to the illusion compared to people withlow context sensitivity. Previous studies showed that context sensitivity increases with age.That is when we get older we are more sensitive to the context; therefore, we are moreprone to illusions. It has been also shown that playing action video games induces changesin sensory processing, perception and attention. However, the effect of playing actionvideo games on context sensitivity is not well understood yet. Therefore, in this study weinvestigated the effect of playing action video games on context sensitivity by usingEbbinghaus illusion. Furthermore, we investigated its relation to age, education (computerliteracy) and perception of the pictorial depth.The sample consisted of 127 girls and 198 boys participants and 164 of themplay action video games, 161 do not. There are 6 groups of classes as preschool (gamer: 25,non gamer: 25), first grade (gamer: 29,non gamer: 26), second grade (gamer: 30,nongamer: 26), third grade (gamer: 25 ,non gamer: 25), fourth grade (gamer: 28,non gamer:29), university students (gamer: 27,non gamer: 30). And there are 4 conditions as control, misleading 1, misleading 2, helpful. In addition there are 11 pictures to measure of depthperception as 6 horizontal and 5 vertical.To analyze the data variance analysis (ANOVA) (4 condition: control,misleading 1, misleading 2, helpful and X 2 action video game: player, not a player and X6 class: preschool, first grade, second grade, third grade, fourth grade, university student)was carried out. Findings showed that in the misleading 1 and misleading 2 conditionschildren who play video games had significantly more illusion than children who do notplay video games. In addition to this, we further analyzed the effect of the relativedifferences of the central circles (e.g.: 2% smaller or bigger relative to other central circle)on context sensitivity by using variance analysis (ANOVA) (5 percentage: 2%, 6%, 10%,14%, 18% and X 2 action video game: player, not a player and X 5 class: preschool, firstgrade, second grade, third grade, fourth grade, university students). We found that childrenwho play video games had significantly more illusions than children who do not play videogames in all central circle size conditions.Correlation analysis was carried out between depth performances and illusionperformances. The results showed that older children were more correctly able to judgepictorial depth and distance in picture and yet they made more mistakes on illusions.
Collections