Cinsel kimlik inşasında sosyal medyanın özneye etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, sosyal medyanın bireylerin cinsel kimlik inşasına nasıl ve ne şekilde etki ettiğini enformasyon toplumu ve özne olma temelinde betimleyerek ortaya koymaktır. Nitel bir araştırma olarak tasarlanan çalışmada araştırma evreni sosyal medya, örneklem grubu ise Türkçe Facebook grup sayfalarıdır. Cinsel kimlik parametrelerine uygun etiketlerle belirlenen yüz on sekiz grup sayfası listelenmiş, bunlar arasından sekiz tanesi kullanıcı sayısı ve güncellikleri göz önüne alınarak seçilmiştir. Yöntem açısından internet bir metin olarak ele alınarak pusuya yatma tekniği ile katılımsız gözlem yoluyla veriler toplanmış daha sonra Van Dijk'ın eleştirel söylem analizi kullanılarak incelenmiştir. Heteroseksüellik, dişillik ve erillik olarak üç ana bölümde incelenen sayfalar arasında erillik ve dişilliğin söylemsel düzeyde dilsel bir mücadele içinde olduğu ayrıca erilliğin diğer tüm cinsiyetler üzerinde tahakküm kurma motivasyonlu hareket ettiği görülmüştür. Sanal ortamı kapsayan bu inşa süreçlerinin sosyal medyanın sağladığı iletişim ortamında hız, etkileşimsellik, hipermetinsellik gibi unsurlarından önemli ölçüde etkilendiği, kendi sanal varlığını üreten bireylerin sosyal medyayı şekillendirdiği ve sosyal medyanın tüm bireylerin diyalog halinde olmasını sağlayan bir ortam olarak sürekli yapılandığı sonucuna varılmıştır. The aim of this study is to represent how social media affect sexual identity of the individual on the basis of information society and being an agent. In the study designed as a qualitative research, social media is the research enivorement and Turkish Facebook group pages are sample group. A hundred and eighteen group pages determined by tags proper to sexual identity parameters are listed and eight of them are chosen by taking into account the number of users and their actuality. As a method, internet is handled like a text; datas are collected by lucker and unattended observation techniques and they are investigated with Van Dijk's critical discourse analysis. Among the pages invastigated in three main parts as heterosexuality, feminenity and masculinity, it is observed that masculanity and feminenity are in a discourse struggle also masculinity moves with motivation of hegemony over all other sexualities. In the study, it is concluded that these construction processes comprising visual medium is affected by some features as speed, interactivity and hypertextuality in the communication environment provided by social media, individuals producing their own visual existing shape the social media and social media is restructed constantly as an environment providing all individuals in dialogue with each other.
Collections