Elif Şafak`ın romanlarının yeni tarihselcilik bağlamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Modernizme başkaldırı olarak ortaya çıkan postmodernizm, edebiyat eserlerindekimevcut tarih anlayışına da farklı bir yorum getirmiştir. Yeni tarihselcilik, postmodernizmin tarihanlayışıdır. Tarihin nesnel olamayacağı algısından doğmuştur. Yapıbozumculuk ve postyapısalcılıktanbeslenerek oluşan yeni tarihselciliğin öncüsü ve isim babası Stephen Greenblatt'tır.Bu kuram, kurmaca-tarih ilişkisini belirginleştirerek tarih üzerindeki gerçeklik algısını yıkar. Yenitarihselcilikte çok kültürlülük, çok anlamlılık ve görecelilik etkindir. Bu kuramla beraber tarihteadı geçmeyen, arka planda kalmış ama yaşamış olması muhtemel olan sıradan insanlar, tariheadını yazdıranların önüne geçmeyi başarmıştır. Elif Şafak, başka metinlerden alıntılar yaparak,tarihte unutulmuş, marijinal ya da sıradan alt kimlikleri romanın başkişisi hâline getirerek,parodinin oyunsu etkisinden faydalanarak, üst insanları sıradanlaştırarak bu anlayışa uygunromanlar yazmıştır. Şafak, tarihi dekor olarak görmüş ve tarihin boşluklarını doldurarak yenitarihselci anlayışa uygun romanlar yazmıştır. Bu çalışmada, öncelikle Elif Şafak'ın hayatı hakkındagenel bilgi verilmiş ve edebiyatla olan ilişkisi anlatılmıştır. Sonrasında yeni tarihselcilikkavramının daha iyi anlaşılması için önce postmodernizm ve roman, sonra tarih ve tarihi romankavramları açıklanmıştır. Yeni tarihselcilik kuramının doğuşu ve oluşma sebepleri anlatılmış vehemen ardından yeni tarihselcilik kuramının faydalandığı çeşitli teknikler kuramsal bağlamda elealınmıştır. Sonrasında da Elif Şafak'ın yeni tarihselcilik anlayışının yoğun olduğu beş romanı olanPinhan, Şehrin Aynaları, Mahrem, Aşk ile Ustam ve Ben incelenmiştir. Postmodernism, which emerged as a rebellion against modernism, also brought with it adifferent interpretation for existing history concept in literary works. The new historicism is theunderstanding of postmodernism history. It was born from the perception that history cannot beobjective. Stephen Greenblatt was the pioneer and the father of the new historicism that wasbased on de-construction and post-structuralism. This hypothesis pulls down the realityperception on history by clarifying the fiction-history relation. Multiculturalism, multi-meaningand relativity are effective in the new historicism. With this hypothesis, ordinary people who werenot mentioned in history, who lived in the background, and who were likely to live have succeededin overcoming those who had their names written in history. Elif Shafak wrote novels in line withthis understanding by quoting from other texts, by making the marginal or ordinary sub-identitieswho were forgotten in history the primadonna of her novel, by making use of the playful effect ofthe parody, and making the upper-class people ordinary. Shafak considered history as a décor,and wrote novels in accordance with the new historicist understanding by filling the gaps ofhistory. In this study, firstly general information about the life of Elif Shafak is given and itsrelation with literature is explained. Then, in order to better understand the concept of newhistoricalism, first the concepts of postmodernism and novel and then the history and historicalnovel were explained. The emergence of the new historicalism theory and the reasons for itsformation are explained, and then the various techniques that the new historicalism theoryutilizes are discussed in the theoretical context. After that, Elif Shafak's five novels, in which hernew historicism understanding is intense; Pinhan, Şehrin Aynaları, Mahrem, Aşk and Ustam ve Benwere examined.
Collections