Gebelerin preeklampsi ve bakımı ile ilgili bilgi düzeylerinin durumluk anksiyete üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma Hastanesi Kadın Doğum Servisi, Mersin Devlet Hastanesi ve Mersin SSK Hastanesi Doğumevinde preeklampsi tanısı konulmuş gebelerde hastalık ve bakım bilgisinin durumluk anksiyeteyi azaltmada etkisini değerlendirmek amacıyla deneysel olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 01.10.2002 tarihinden itibaren bir yıl içinde preeklampsi tanısıyla servise yatan 45 preeklampsili gebe oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında araştırıcı tarafından hazırlanan hastaların sosyo-demografık özelliklerini, hastalık ve bakım bilgisini saptamaya yönelik sorulardan oluşturulmuş veri toplama formu ve durumluk anksiyetesini saptamak amacıyla Spielberger'in Durumluk Anksiyete Ölçeği (State Anxiety İnvantory) kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayarda SPSS for 10.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde; yüzdelik dağılım, aritmetik ortalama, paired samples t-test ve student t-testi kullanılmıştır. Preeklampsili gebeler hastalık ve bakım bilgisi eğitiminden önce durumluk anksiyete ölçeğinden aldığı puan değerinin ortalaması 53.7 (orta düzey ), standart sapması 12.2 ve eğitimden sonraki anksiyete ölçeğinden aldığı puan değerinin ortalaması 37.6 (hafif düzey), standart sapması 9.5'dur. Preeklampsili gebelerin hastalık ve bakım bilgisi eğitiminden önce anksiyete puan değeri ile sonraki anksiyete puan değerleri arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Preeklampsili gebelerin hastalık ve bakım bilgisi eğitimden önce aldıkları puan ortalamalarının dağılımına göre; preeklampsili gebelerin hastalığa yönelik bakım puanının minimum değeri 0, maksimum değeri 17, ortalaması 6.3 'dir. Hastalık bilgi puanının minimum değeri 3, maksimum değeri 42, ortalaması 14.1'dür. Toplam bilgi puanına bakıldığında ise minimum değer 3, maksimum değer 53, ortalama 12'dir. Preeklampsili gebelerin eğitimden sonra hastalık bilgisi hakkında aldıkları puan ortalamalarının dağılımına göre; preeklampsili gebelerin eğitimden sonra hastalığa yönelik bakım puanının minimum değeri 20, maksimum değeri 20, ortalaması 20'dir. Hastalık bilgi puanının minimum değeri 45, maksimum değeri 50, ortalaması 47.1'dır. Toplam bilgi puanına bakıldığında ise minimum değer 65, maksimum değer 70, ortalama 67. l'dır. ıxPreeklampsili gebelerin hastalık ve bakım bilgisi eğitiminden önce ve sonra aldıkları puan değerleri arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Yapılan eğitim sonucunda preeklampsili gebelerin bilgi puanı artmış, durumluk anksiyetesi azalmıştır. Anahtar Sözcükler: Preeklampsi, eğitim, anksiyete, durumluk anksiyete. ABSTRACT This study was made, as a experimental, in risky pregnancies diagnosed as preeclampsia in Mersin University Hospital Gynecology Department, Mersin State Hospital and Social Insurance Institution Hospital Gynecology Department, in order to evaluate the effects of the illness and treatment information on alleviating the state anxiety. The sample group of the research was consist of 45 pregnant women who were hospitalized with preeclampsia diagnosis between 1 October 2002 and 1 October 2003. In collecting the data, the researcher used a questionnaire by which it was aimed to determine the patients' socio-demographic characteristics and information about the illness & its treatment and additionally, Spielberger's `State Anxiety Inventory` was used to determine the state anxiety. The collected data was evaluated by using the computer program `SPSS for 10.0`. In analyzing the data, distributive percentage, paired samples t-test, student t-test were used. Before the sample patients were informed about the illness and its treatment, the mean value of Spielberger's `State Anxiety Inventory` was 53.7 (middle level) and standart deviation was 12.2. However, after they were informed about the illness and its treatment the mean value changed to 37.6 (low level) and the standart deviation was 9.5. The difference is statistically remarkable (p<0.05). The patients with preeclampsia pregnancies who were informed about the illness and educated about practicing the treatment in the illness between the before and after state, anxiety inventory value difference is statistically remarkable (p<0.05). According to the distribution of the averages of the points which the patients with preeclampsia pregnancies had before being informed of the illness and before they were taught about practicing the treatment, the minimum value of the points in practicing the treatment in the illness was 0, maximum 17 and mean 6.3. The minimum value of the points in the knowledge of the illness was minimum 3, maximum 42 and mean 14.1. Total knowledge score was minimum 3, maximum 53 and means 12. According to the distribution of the averages of the points which the patients with preeclampsia pregnancies had, after being informed of the illness, the minimum value of the points in practicing the treatment in the illness was 20, maximum 20 and mean 20. The ximinimum score in the knowledge of the illness was 45, maximum 50 and mean 47.1. Total knowledge score was minimum 65, maximum -70 and mean 67. 1. The scores were found statistically remarkable (p<0.05) between the before and the after stages of informing the patients about the illness and practice of the treatment. After having diagnosed the preeclampsia, the state anxiety scores, in both before and after stages of informing the patients of the illness and educating them in practicing the treatment were found statistically remarkable with illness and treatment knowledge education. After the education, the knowledge score became higher and the state anxiety became lower in the patients with preeclampsia pregnancies. Key words: preeclampsia, education, anxiety, state anxiety. xn
Collections