Hemşirelerin empatik eğilim ve becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Çukurova Üniversitesi Balcalı Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde çalışan hemşirelerin empatik eğilim ve becerilerini değerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Adana ilinde bulunan Çukurova Üniversitesi Balcalı Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde çalışan 495 hemşire oluşturmaktadır. Örneklemini Tabakalı Rastgele Örnekleme yöntemi ile belirlenen 163 hemşire oluşturmuştur (%35Veriler, ?Sosyo-demografik Bilgi Formu?, ?Empatik Eğilim Ölçeği? ve ?Empatik Beceri Ölçeği? kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS for Windows 11.5 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde; Tek Yönlü Varyans Analizi ve Student T Testi, Tukey Testi ve Persentil metodu kullanılmıştırHemşirelerin empatik eğilim puan ortalaması (EEPO) 72.07±8.26 (Min: 45.0, Max:95.0), empatik beceri puan ortalaması (EBPO) ise 143.81±24.77 (Min: 75.0, Max: 211.0) olarak saptanmıştır. Buna göre çalışmaya katılan hemşirelerin empatik eğilim ve becerileri orta düzeydedirÇalışmamızın sonuçlarına göre; hemşirelerin empatik eğilim puan ortalamalarını yalnızca, mesleklerinden memnun olup olmamaları ve hastayı anlama konusunda yeterliliklerini değerlendirmeleri etkilerken (p<0.05); diğer değişkenler (yaş, medeni durum, çocuk sahibi olup olmama, çocuk sayısı, öğrenim durumu, çalışma süresi, çalıştığı bölüm, iş yerindeki pozisyonu, bulunduğu bölümdeki çalışma süresi, çalışma saatleri, baktığı hasta sayısı, çalışma ortamından memnuniyet ve temel ve hizmet-içi eğitimde empati eğitimi alıp almama) etkilememektedir (p>0.05Hemşirelerin empatik beceri puan ortalamalarını; çocuk sahibi olup olmama, öğrenim durumları, çalışma süreleri ve temel eğitimde empati eğitimi alıp almamaları etkilediği halde (p<0.05); diğer değişkenlerin (yaş, medeni durum, çocuk sayısı, çalıştığı bölüm, iş yerindeki pozisyonu, bulunduğu bölümdeki çalışma süresi, çalışma saatleri, baktığı hasta sayısı, çalışma ortamından ve mesleğinden memnuniyet durumları, hizmet-içi eğitimde empati eğitimi alıp almama, hastayı anlama konusunda yeterliliklerini değerlendirme) etkilemediği (p>0.05) belirlenmiştirHemşirelerin çoğu (%62.6) ilgiye daha fazla ihtiyacı olduğunu düşündüğü hastalara gerekli zamanı ayıramadığını belirtmiş, bunun nedenleri arasında en sık (%71.4) ?rutin işlerin fazla yoğun, hemşire sayısının az, hasta sayısının çok? olduğu gerekçesi gösterilmiştir. Buna karşın; söz konusu hastalara gerekli süreyi ayırabildiğini belirten hemşirelerin yarıdan çoğu (%56.6) uyguladıkları hemşirelik girişimlerinden alınan sonucun hasta açısından yararlı olduğunu gözlemişlerdirHemşirelerin yaklaşık dörtte üçü (%69.1) danışanlara empatik yaklaştığını ifade ettiği halde; bu yaklaşımlar içinde empatik sayılabilecek yaklaşımlar %16.1'i geçmemektedirAnahtar sözcükler: Hemşire, Empatik Eğilim, Empatik Beceri This study was carried out as a descriptive study aiming to evaluate the emphatic tendency and skills of nurses working at Çukurova University Balcalı Education and Application Hospital. The research population is 495 nurses who work within Çukurova University Balcalı Education and Application Hospital in Adana. Sample is formed by 163 nurses determined by Stratified Random Sampling (35Data were collected using ?Sociodemograpfic Information Form?, ?Empathic Tendency Scale? and ?Emphatic Skill Scale?. The collected data were evaluated using SPSS for Windows 11.5 (Statistical Package for Social Sciences for Windows). In the analysis of the data Unidimensional Variance Analysis, Student T Test, Tukey Test and Persent Method were usedNurses? mean value for emphatic tendency (EEPO) was found to be 72.07± 8.26 (Min: 45.0, Max: 95. 0) and the mean value for empathic skill (EBPO) was found to be 143.81±24.77 (Min: 75.0, Max: 211.0). According to that, the empathic tendency and skill levels of the nurses participated in the study are middle levelAccording to our study results; the mean scores of the nurses? empathic tendency is only affected with the assesment about their job satisfaction and their adequacy with understanding patients (p<0.05) while the other variants (age, marital status, having a child, number of children, educational level, working department, working position, working duration, working hours, number of his/ her patients, satisfying with the working atmosphere, taking empathy lessons at basic and in service training) were not considered as effective factors (p>0.05It was determined that although the mean score of nurses? emphatic skill is affected with such factors as age, marital status, having a child, number of children, working duration, working department, number of his/her patients, satisfying with the working atmosphere, taking empathy lessons at basic and in service training (p<0.05); the other variants (assesment about their adequacy with understanding patients) are not effective. (p>0.05Most of the nurses (62.6%) reported that they couldn?t find time to take care of the patients who need more attention according to the nurses and as reasons of that state it was reported most often (71.4%) that ?they have a lot of routine works, there are few nurses but there are a lot of patients?. However the more than half the nurses (56.6%) who reported that they could find time to take care of the questioned patients observed that the results from the nursing attempts they practiced were applicable for patientsApproximately four to three of the nurses (69.1%), although, stated they approached the patient with empathy, the approaches could be taken as emphatic among them don?t go beyond 16.1Key words: Nurse, Empathic Tendency, Empathic Skill.
Collections