Show simple item record

dc.contributor.advisorPehlevan, Zekai
dc.contributor.authorGenç, Neşe
dc.date.accessioned2020-12-10T08:06:51Z
dc.date.available2020-12-10T08:06:51Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/219972
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; Mersin ve Adana il merkezinde bulunan ilk ve ortaöğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin bazı değişkenlere bağlı olarak ölçme-değerlendirme uygulamalarının ve yeterlik algılarının incelenmesi ve çözüm önerileri getirilmesidir.Araştırmanın örneklemini 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Mersin ve Adana il merkezinde görev yapan, 150'si erkek, 131'i bayan olmak üzere toplam 281 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmanın amacına ilişkin veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde frekans (f), yüzde dağılımı (%), X2 (Chi-Square) istatistik teknikleri uygulanmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Ölçme ve değerlendirme uygulamalarına katılma oranları, ilköğretimde görev yapan öğretmenler ortaöğretimde görev yapanlardan; erkek öğretmenler bayan öğretmenlerden; konuyla ilgili bilimsel bir etkinliğe katılanlar katılmayanlardan; 10 ve üstü hizmet yılına sahip olan öğretmenler 1-10 hizmet yılına sahip olanlardan daha yüksek bulunmuştur. Ölçme ve değerlendirme yeterlik algıları ise; ilköğretimde görev yapan öğretmenlerin ortaöğretimde görev yapanlardan; bilimsel bir etkinliğe katılan öğretmenler katılmayanlardan; 10 ve üstü hizmet yılına sahip olan öğretmenler 1-10 hizmet yılına sahip olanlardan daha yüksek bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi öğretmenleri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları, ölçme ve değerlendirme yeterlik algıları.
dc.description.abstractThe aim of study is investigation of physical education teachers? measurement and evulation applications and their competence perception who work at primary and secondary school in provides capital of Mersin and Adana.A total 281 education teacher who worked in the education period of 2007-2008 at the primary and secondary schools in the province capitals of Mersin and Adana and consisted of 150 males and 131 famales constitutes the study sample.The data regerding the target of this study were collected through a questionnaire form that was prepared by the researchers. Frequency (f), percentage distribution (%) and also the ?2 (Chi-square) statistical test was applied.According to the findings obtained from this study the participation rates to the measurement-evaluation applications were found as follows; the teachers working at the primary school were majority in number by comparison the ones at secondary schools, male teachers by female teachers, the ones participated in a scientific activity by the ones, non-participated, and the ones possessed the length-of-service of 10 years and above by the ones possessed only between 1-10 years and above by the ones possessed only between 1-10 years. Feelings of adequacy rates of the measurement-evaluation applications were found as follows; the teachers working at the primary schools were majority in number by comparison the ones at secondary schools, the ones participated in a scientific activity by the ones non-participated, and the ones possessed the lenght-of-service of 10 years and above bye the ones possessed only between 1-10 years.Key Words: Physical education teachers, measurement-evaluations applications, competence Perceptions of Physical Education Teachersen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleBeden eğitimi öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik algıları
dc.title.alternativeMeasurement-evaluation applications and competence perceptions of physical education teachers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPhysical education
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmTeacher proficiency
dc.identifier.yokid322711
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid230233
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess