Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yeterlik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; üniversitelerin beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde okuyan son sınıf öğretmen adaylarının farklı değişkenlere göre mesleki yeterlik algı düzeylerini belirlemek ve çözüm önerileri getirmektirÖrneklem grubunu; 13 üniversitede okuyan 144 bayan (%38.1), 234 erkek (%61.9) olmak üzere toplam 378 beden eğitimi ve spor öğretmen adayı oluşturmaktadırBetimsel istatistiklere yönelik veriler araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu?; öğretmenliğe yönelik yeterlik algılarına ilişkin veriler ise Çakır, Erkuş ve Kılıç (2004) tarafından geliştirilen ?Aday Öğretmenin Kendine İlişkin Yeterlik Algısı Ölçeği? ile toplanmıştır. Tek boyutlu, 5'li likert tipi ve 30 maddeden oluşan ölçekten alınabilecek puan aralığı 0?120 arasındadır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı. 80'dirVerilerin analizinde; yüzdeler (%), frekans (f) dağılımı, bağımsız gruplar için ?t testi?, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Post Hock Testi istatistik teknikleri kullanılmıştır. Hata payı 0.05 olarak alınmıştırSonuçlar analiz edildiğinde; araştırmaya katılan bayanlar ölçekten Ort.=95.2±14.9, erkekler ise Ort.=94.9±15.0 puan almışlardır. İki grubun puan ortalamaları arasındaki fark istatistikî olarak anlamlı bulunmamıştır [t(376)=.159, p>0.05]. Katılanların anne eğitim durumu ?ilkokul? (Ort.=97.00±13.74) ve ?ortaokul? (Ort=96.46±12.89) olanlar; ?lise? (Ort.=90.83±17.51) ve ?üniversite? (Ort=90.19± 17.74) olanlardan ölçekten anlamlı biçimde daha yüksek puan almışlardır (p<0.05). Katılanların baba eğitim durumlarına göre ölçekten aldıkları toplam puan ortalamaları arasındaki fark ise istatistikî olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Ders dışında her hangi bir spor etkinliğine ?katılanlar? (Ort=96.2+14.0), spor etkinliğine ?katılmayanlardan? (Ort= 92.5+16.6) anlamlı biçimde daha yüksek puan almışlardır [t(376)=2.285, p<0.05]. The purpose of this study is to determine the proficiency perceptions of the physical education teacher candidates, who were in their final year of university, according to different variables, and to make suggestions. The study sample was 378 physical education teacher candidates consisting of 144 females (38.1%), 234 males (61.9%) who were studying in 13 universities. The data related with descriptive statistics were collected by using ?Personal Information Form?, which was developed by the researcher, and the data on proficiency perceptions towards teaching profession was collected using a ?Self Perception of Candidate Teachers on Teaching Proficiency? scale, which was developed by Çakır, Erkuş, and Kılıç in 2004. The scores obtained from the single dimensional 5-point Likert-type rating scale with 30 items range between 0-120. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient for scale was .80. In order to analyze the data statistical techniques of percentage (%), frequency (f), t-test for independent groups, One-way ANOVA and Post Hoc was used. A critical value of 0.05 taken as a error varianceAccording to analysis of results female participants scored M=95.2±14.9, and males scored M=94.9±15.0. Mean difference between females and males was not statistically significant [t(376)=.159, p>0.05]. Scores of participants, whose mothers graduated from ?primary? (M=97.00±13.74) and ?secondary? (M=96.46±12.89) schools were significantly higher than the participants whose mothers were graduated from ?high school? (M=90.83±17.51) and ?university? (M=90.19± 17.74) (p<0.05). Participants? total mean scores in terms of father?s education level found as statistically nonsignificant (p>0.05). Students ?who participate in out of school sport activities? (M=96.2±14.0) scored significantly higher than the students ?who do not participate in out of school sport activities? (M= 92.5±16.6), [t(376)=2.285, p<0.05].
Collections