Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ve stresle baş etme tarzları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin duygusal zeka düzeyleri ve stresle baş etme tarzları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini,01.12.2012-31.08.2013 tarihleri arasında Çukurova Bölgesi'nde (Adana, Mersin, Hatay) illerinde Kamu Hastaneler Birliği'ne bağlı Devlet Hastanelerinin psikiyatri kliniğinde çalışan 218 hemşire oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçilmemiş olup evreni oluşturan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 172 hemşire araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak hemşirelerin sosyo-demografik ve mesleki özelliklerini içeren bilgi formu, Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği ve Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği olmak üzere üç form kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistiksel metotların (ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları) yanı sıra niceliksel verilerin karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis Testi, Whitney-U Testi kullanılmıştır.Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin %75.6'sı kadın, %44.2'si lisans mezunu, %74.4'ü evlidir. Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerin tüm yaş gruplarında, her iki cinsiyette duygusal zekaları normal düzeydedir. Yüksek lisans mezunu hemşirelerin empati ve sosyal beceriler alt ölçek boyutunda duygusal zekaları yüksek düzeydedir. Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin duygusal zekaları ile öğrenilmiş güçlülük ölçeği arasında pozitif yönde ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0.01).Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin duygusal zekalarını geliştirmeleri ve stresle baş edebilmeleri amacıyla hizmet içi programlarda bireysel gelişimlerine katkıda bulunacak, stresle baş etme, empati, iletişim, duygusal zeka konularında eğitimler verilmeli ve Türkiye genelinde psikiyatri kliniğinde çalışan tüm hemşirelerle bu çalışmanın yapılması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Duygusal zeka, psikiyatri hemşireliği, stres. This study which is descriptive in nature aims to identify the relationship between intelligence levels and the coping strategies with stress of nurses who work in psychiatry clinics.Target population of the study was 218 nurses who worked in the psychiatry clinics of the state hospitals registered in the Association of Public Hospitals in Çukurova Region (Adana, Mersin, Hatay ) between 01.12.2012 and 31.08.2013. No sampling was used; the study was conducted with 172 nurses who volunteered to participate in the study. The data were collected through three forms: Information form which aims to identify the participants' socio-demographic and professional features, Emotional Intelligence Evaluation Scale and Rosenbaum's Learned Resourcefulness Scale. The data were analyzed using descriptive statistical methods (mean, standard deviation, frequency and percentage distribution as well as Kruskal-Wallis and Whitney-U tests in the comparison of the quantitative data. Of all the nurses working in the psychiatry clinics, 75.6% were female, 44.2% had bachelor's degree, and 74.4% were married. Emotional intelligence of the nurses working in psychiatry clinics were found be at normal levels in both genders and in all age groups. Emotional intelligence levels of the nurses with master's degree were found to be high in the empathy and social skills sub-dimensions. There was a positive relationship between the emotional intelligence levels of the nurses working in psychiatry clinics and the Learned Resourcefulness Scale (p<0.01).Nurses working in psychiatry clinics should be provided with in-service trainings on personal development topics such as coping strategies, empathy, communication, and emotional intelligence, which will help them to cope with stress; it is also recommended that all the nurses working in psychiatry clinics throughout Turkey should be given such training. Key Words: Emotional Intelligence, Psychiatry Nursing, Stress.
Collections