Türkiye`deki anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanlarının uzmanlık eğitimleri sırasında `analjezi yöntemleri` konusunda aldıkları eğitimlerin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma ile Türkiye'deki Anestezi ve Reanimasyon uzmanı olanhekimlerin uzmanlık eğitimleri sırasında analjezi yöntemleri hakkında aldıklarıeğitimin değerlendirilmesi ve saptanan eksikliklerin giderilmesi için önerilerdebulunulması amaçlanmıştır.Elektronik posta adresleri aracılığıyla iletilen ankete katılan 337 kişininyanıtları değerlendirmeye alındı. Sorular; uzmanlık aldıkları kurumlarda AlgolojiBilim Dalı'nın varlığı, analjezi yöntemleri ile ilgili aldıkları eğitimin yeterliliği,kullanılan eğitim yöntemleri ve bu eğitimin kimlerden alındığı, ağrı ve tedavisineyönelik hangi konularda eğitim alındığı, postoperatif analjezi için kullandıklarıyöntemler ve bunlara bağlı komplikasyonların eğitimi ve takibi, santral veperiferik blokların uygulama yöntemleri ve teknikleri, kullanılan ağrıdeğerlendirme yöntemlerini içeriyordu. İstatiksel değerlendirme için p<0,05değeri anlamlı kabul edildi.Ankete katılanların ortalama yaşı 40,14 ± 7,8 (min. 28; maks. 69) idi.Ankete katılanların % 53,7'si (n:181) eğitim süreleri içerisinde analjeziyöntemleri ile ilgili yeterli eğitim almadığını düşünmekte idi. Üniversitehastanelerinden uzmanlığını alanların daha yüksek oranda yeterli eğitim aldımşeklinde yanıt verdikleri saptandı (%57,9 n:125) (p<0,001). Analjezi yöntemlerihakkında beceri eğitimlerini değerlendirmeleri istenen soruyu yanıtlayanların %48,4'ü (n:163) daha fazla tekrar ve deneyime ihtiyacı olduğunu ifade etti.Katılımcıların % 28,3'ü (n:95) ise bölümlerinde analjezi yöntemleri eğitimi içineğitim programı bulunmadığını belirtti. Farklı eğitim yöntemleri en çok 2008-2017 yılları arasında uzmanlıklarını alanlarda kullanılmaktaydı. Postoperatifanaljezi için en düşük oranda `kateter ile spinal blok` (%13,9 n:46) yöntemitercih edilmekte idi. Postoperatif analjezi yöntemlerine bağlı komplikasyonlarkonusunda alınan eğitimler için katılımcıların % 41,5'i (n:140) yeterli eğitimalmadıklarını düşünmekte idi. Sempatik blok uygulanma oranı sadece % 56,6(n:191) idi. Algoloji BD.'nın varlığının analjezi ile ilişkili gerek teorik gerekseuygulamalı eğitimlerde önemli etkisi bulunduğu saptandı (p<0,05).Ülkemiz eğitim kurumlarında analjezi yöntemlerine ait teorik ders içerikleriyıllar içerisinde iyileşme göstermektedir. Ancak bulgularımız beceride yetkinliğe6dayalı girişimler için eğitim yöntemlerinin hala yetersiz olduğunu göstermektedir.Bu durumun hasta üzerinde uygulamalar sırasında uzmanlar için ciddi birproblem oluşturduğu kanısındayız. Bu sorunun eğitimde yöntem çeşitliliğinin varolacağı programlar ve standardizasyon ile çözülebileceği düşüncesindeyiz.Anahtar kelimeler: analjezi yöntemleri, anestezi, uzmanlık eğitimi With this study, it is aimed to evaluate the analgesia methodology trainingduring residency of Anaesthesiology and Reanimation specialists in Turkey and makerecommendations to overcome the deficiencies detected.Replies of 337 people answered the survey sent via e-mail addresses wereconducted to the study. The survey included questions about presence of Algologydepartment in the institution of residency training, competency of training aboutanalgesia methods, training methods used and by who this training was given, trainingsubjects about pain and its treatment, postoperative analgesia methods used, trainingand follow-up for complications of these methods, central and peripheral blockapplication methods and techniques, pain assessment methods used. p<0.05 valuewas accepted statictically significant for statistical analysis.Mean age of participants was 40,14 ± 7,8 (min. 28; max. 69). % 53,7 (n:181) ofparticipants was thinking that they have taken inadequate training about analgesiamethods during their residency. It was revealed that the participants took residencytraining in university hospitals answered at a higher rate that they have trainedadequately (%57,9 n:125) (p<0,001). % 48,4 (n:163) of participants answered thequestion to evaluate the skill training about analgesia methods stated that they needmore repetition and experience. As to % 28,3 (n: 95) of participants indicated that theydid not have any training program in their department. Variable training methods wereusually used at the participants graduated between the years 2008-2017. `Spinal blockwith catheter` was the method with the lowest preferration rate for postoperativeanalgesia(%13,9 n:46). %41,5 (n:40) of particapants was thinking that they hadinadequate training about complications of postoperative analgesia methods.Application rate of sympathetic blocks was only % 56,6 (n:191). It was revealed that thepresence of Algology department has an important effect on both theoretical andpractical training of analgesia (p<0,05).Theoretical course contents of analgesia methods in training instutions areshowing improvement in our country. But our findings show that the training methodsare still insufficient for skill competency based interventions. We believe that thissituation is creating a serious problem for specialists while making an intervention on8patients. And we think that this problem can be solved via methodological varietycontaining training programs and standardization.Key words: analgesia methods, anaesthesia, residency training
Collections