Lise Ögrencilerinde İnternet BağImlılığının Aleksitimi ve Otonomi ile İlişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk ve ergen ruh sağlığı çalışanları için önemli bir konu olan internet bağımlılığı(İB) prevalansı giderek artmakta ve özellikle adolesanlarda risk oluşturmaktadır.Çalışmamızda ergenlerde internet bağımlılığı prevalansını ve internet bağımlılığınınaleksitimi ve özerklikle ilişkisini bulmayı amaçladık.Mersin ili merkez ilçelerde bulunan liselerde okuyan öğrencilerde kesitsel tipteepidemiyolojik bir çalışma planlandı. Çok aşamalı tabakalı sistematik örnekleme ileseçilen 14 lisedeki 1214 öğrenci örneklemi oluşturdu. Veriler, Sosyodemografik VeriFormu, Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği, Toronto Aleksitimi Ölçeği, Ergen ÖzerklikÖlçeği ile toplandı. Normal dağılan sürekli değişkenlerin karşılaştırılmasında stundet ttesti, dağılmayan sürekli değişkenlerin karşılaştırılmasındaysa Mann Whitney Uönemlilik testleri kullanıldı. Kategorik değişkenlerin karşılaştırılmasında uygun ki-karetestleri yapıldı. Tekli önemlilik testleri sonrasında önemli farklılıklar tespit edilenbağımsız değişkenler ile p değeri 0.05'in altında olan bağımsız değişkenler BinaryLogistik Regresyon analizinde modele alınarak, internet bağımlılığının risk faktörleribelirlendi. Modelde önemli olan risk faktörlerini ayırmada Backward LR metodukullanıldı.Öğrencilerin %1.9'unda internet bağımlılığı saptanmış olup, %14,1'i internetbağımlılığı açısından riskli grupta olduğu saptandı. Çalışmamızda bu iki grup birlikteele alınarak `İnternet Bağımlılığı Riski Olanlar` olarak adlandırıldı veörneklemin %16'sını oluşturdular. İB riski olanların günlük ortalama interneti kullanmasüreleri (6.87±4.19) riski olmayan katılımcılara göre (3.88±2.90) anlamlı olarakyüksekti. İB riski erkek katılımcılarda kız katılımcılara göre 1.56 (1.05-2.33) katyüksekti. Anne yaşının her 1 yaş artmasıyla İB riski 0.95 (0.92-0.98) kat azalmaktaydı.İnternete bağlanmak için telefon, tablet ve bilgisayarın hepsini kullanmak, herhangi biriaracılığıyla internete bağlanmaya göre İB riskini 2.00 (1.17-3.42) kat arttırmaktaydı.Katılımcıların internet kullanım sürelerindeki bir saatlik artış İB risklerini 1.21 (1.15-1.28)kat artırmaktaydı. İnternet kullanımı yüzünden ailesiyle hiçbir zaman çatışmayaşamayan katılımcılara göre; ara sıra çatışma yaşayan katılımcıların 3.49 (1.93-6.29)kat, sık sık sorun yaşayan katılımcıların ise 11.53 (5.83-22.80) kat daha fazla İB riskininolduğu tespit edildi. İnterneti kullanım amacına göre internet bağımlılığı riski değerlendirildiğinde; interneti bilgi edinmek için kullanmayan katılımcılarda,kullananlara göre 2.06 (1.35-3.14) kat, interneti sosyalleşmek amacıyla kullanankatılımcılarda ise kullanmayanlara göre 5.47 (1.93-15.50) kat daha fazla İB riskisaptandı. Katılımcıların davranışsal özerklik puanlarının her bir birim artışı İB riskini0.96 (0.93-0.99) kat azaltmaktaydı. Aleksitimik olan katılımcılarda, olmayanlara göre3.36 (2.26-5.00) kat yüksek İB riski saptandı.Çalışmamızın sonucunda internet bağımlılığı riski %16 olarak saptanmıştır.Günümüzde özellikle ergenlik döneminde giderek artan internet bağımlılığı ve internetbağımlılığına sebep olan faktörlerin erken dönemde saptanması ve gerekli önlemlerinalınması, ergenlerde internet bağımlılığı ve beraberinde gelen problemleri engelleyerekdaha sağlıklı ergenlik dönemi geçirmelerini sağlayabilir Prevalance of internet addiction, which is an important issue for child andadolescent mental health professionals, is gradually increasing and creates a riskespecially for adolescents. The aim of this study is to find the prevalence of internetaddiction and the relationship between internet addiction and alexithymia andautonomy. A cross-sectional epidemiological study was planned for students studying in highschools in the central districts of Mersin. The sample was consisted of 1214 studentsfrom 14 high school selected with multi-stage stratified systematic sampling. Data werecollected by sosyodemographic questionnaire, Young Internet Addiction Scale and theAdolescent Autonomy Scale. The student-t test was used to compare normallydistributed continuous variables and the Mann Whitney U significance tests were usedto compare non-distributed continuous variables. Appropriate chi-square tests wereperformed to compare categorical variables. After single significance tests,independent variables with significant differences and independent variables with pvalues below 0.05 were modeled in Binary Logistic Regression analysis and risk factorsof Internet Addiction were determined. Backward LR method was used to differentiaterisk factors that are important in the model. 1.9% of the students were diagnosed withinternet addiction, and 14.1% of them were identified in the risk group of internetaddiction. In our study, these two groups were combined and named `Those with Riskof Internet Addiction` and they constituted 16% of the sample.The mean duration of internet use (6.87 ± 4.19) of those with risk of internet addictionwas significantly higher than those without risk (3.88 ± 2.90). Internet addiction risk was1.56 (1.05-2.33) times higher in male participants than female participants. Internetaddiction risk decreased by 0.95 (0.92-0.98) times with increasing age of theparticipants's mother. Using all of the phone, tablet and computer devices to connectto the internet increased the risk of internet addiction by 2.00 (1.17-3.42) timescompared to connecting to the internet through any of them. One-hour increase of theinternet using time of the participants increased the risk of the internet addiction by 1.21(1.15-1.28) times. Compared to the participants who never experienced conflict with their family due to the use of the internet; internet addiction symptoms were found tobe 3.49 (1.93-6.29) times more in the participants who occasionally experiencedconflict, and 11.53 (5.83-22.80) times more in participants who frequently experiencedconflict. When the risk of internet addiction is evaluated according to the purpose ofusing the internet; Internet addiction symptoms were found to be 2.06 (1.35-3.14) timesmore in the participiants who do not use internet to get information than those who usethe internet to get information, and 5.47 (1.93-15.50) times more in the participiantswho use the internet for socializing than who do not use it for socializing. Each unitincrease of the participant's behavioral autonomy scores reduced the risk of internetaddiction symptoms by 0.96 (0.93-0.99) times. Internet addiction symptoms were 3.36(2.26-5.00) times higher in participants with alexithymia than those without.As a result of our study, the risk of internet addiction was found to be %16. Theearly detection of internet addiction which is common in adolescents and the factorsthat cause internet addiction and taking necessary precautions can preventadolescents from having internet addiction and help them for a healthier adolescenceperiod.
Collections