20.yüzyıldan günümüze batı figür resminde kaygı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
20. Yüzyıldan Günümüze Batı Figür Resminde Kaygı adlı bu çalışmada, sosyolojik ve psikolojik disiplinler çerçevesinde kaygı kavramı ele alınmış olup batı resim sanatındaki yansımaları, dramatik ve trajik ressam hayatları üzerinden incelenmiştir. Özellikle savaşı yaşamış ve modern dönemin tüm sancı ve karmaşasına tanıklık etmiş olan sanatçıların ürettikleri figüratif eserlerde kaygıyı ele alış şekilleri araştırılmıştır. Kaygının insana bağışlanmış bir önsezi olduğu vurgulanmıştır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kaygı kavramı psikolojik ve felsefe ışığında incelenmiştir, ikinci bölümde Dünya Savaşları'nın yaşandığı dönemlerden başlayarak, 1968 Ayaklanmalarını da kapsayan tüm modern dönemlerde ressamların kaygı kavramına yaklaşımları varoluşçuluk felsefesi ışığında titizlikle araştırılmıştır. Bu araştırmada yer alan eserler 1900 ile 2000 yılı arasında sınırlandırılmıştır. Araştırma, batı resim sanat akımları ele alınarak, akademik bir tavır içinde ve bilimsel yöntemlere dayanılarak yapılmıştır. Çalışmada 1900 öncesi yapılmış bazı eserlere sanatçısının otobiyografisini desteklemek amaçlı yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise araştırmacının eserlerinde `Kaygı` ifade şekilleri ve kişisel kaygı nedenleri, resim tarihinde iz bırakan sanatçı tavırlarıyla karşılaştırılmıştır.Bu çalışmada kaygı, sanatçı duyarlılığı ile ilişkilendirilmiştir. Sanatçı sezgisi ve duygu yoğunluğunun, bir varlık meselesi olduğu kaygı ile açıklanmıştır. Savaşların yaratmış olduğu gelecek kaygısı ve yaşanan dehşet anları, savaşa gönüllü veya zorunlu gitmek durumunda kalan sanatçılar üzerinden incelenmiştir. Savaşların, yaşandığı dönemlere tanıklık eden hatta savaşı birebir yaşayan insanların ruhlarında bilhassa sanatçıların ruhlarında derin etkiler bıraktığı ve ruh sağlığını olumsuz etkilediği vurgulanmıştır. Sanatçı zihninde kaotik ortamlarda oluşan imgelerin, sanatçı eserlerinde varlık göstermesi figür resim sanatında kaygının görüntüsü olarak açıklanmıştır. Batı resim sanatında kaygı daha çok Ekspresif figür resimlerinde görülmüştür. Kaygıyla baş etme yöntemleri ve kültür sanat ilişkisi arasında bir bağ kurulmuştur.Anahtar Kelimeler: Kaygı, Korku, Savaş, Figür Resmi, 20.Yüzyıl sanat Akımları, Danışman: Prof. Nurseren TOR, Mersin Üniversitesi, Güzel Sanatlar Anabilim Dalı, Mersin. In this study named as Anxiety in the Western Figure Painting from the 20th Century to the Present, the concept of anxiety within the framework of sociological and psychological disciplines was discussed and their reflections in western art were examined through the lives of dramatic and tragic painter. Especially in the figurative works produced by the artists who have experienced the war and witnessed all the pain and chaos of the modern period, the ways of handling anxiety were investigated. It is emphasized that anxiety is a foresight for human beings.The study consists of three parts. In the first chapter, the concept of anxiety has been examined in the light of psychological and philosophy, in the second chapter, in all modern periods including the 1968 rebellions, the approaches of the painters to the concept of anxiety have been meticulously researched in the light of the philosophy of existentialism. The works in this research were limited between the years of 1900 and 2000. The research was carried out in an academic manner and based on scientific methods, taking into account the Western art movements. Some of the works before 1900 were included in the study to support the artist's autobiography. In the third chapter, in the researcher's works, the ways for expressing anxiety and reasons for personal anxiety were compared with the artist attitudes that left traces in the history of painting.In this study, anxiety was associated with artist sensitivity. The artist's intuition and emotion intensity that is a matter of being was explained by anxiety. The future anxiety created by wars and and the moments of horror were studied through the artists who had to go voluntarily or mandatory. It was emphasized that wars had a profound effect on the souls of people who witness the periods of war especially the artists and had a negative impact on their mental health. The presence of images in the artist's minds in chaotic environments is described as the image of anxiety in the art of painting. In western art, anxiety was more common in expressive figure paintings. A link has been established between the methods of coping with anxiety and the relationship between culture and art.Keywords: Anxiety, Fear, War, Figure Painting, 20th Century Art Currents.Supervisor: Prof. Nurseren TOR, Mersin University, Fine Arts Department, Mersin.
Collections