E. Granados`un piyano eserlerinin F. Goya`nın tabloları ile ilişkilendirilerek incelenmesi ve bu eserlerin İspanyol müziği üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanatlar arasındaki ilişkinin yüzyıllar boyunca varlığını korumuş olduğu bilinmektedir. 19. yüzyılda daha ön plana çıkmış olan resim ve müzik ilişkisi bu bağlamda önemli bir yer tutmaktadır. Bu ilişkinin doğurduğu bütünlük sayesinde müzik daha somut değerlerle birleşmiş ve eseri icra eden sanatçılara ve dinleyici kitlesine daha belirgin bir yol göstermiştir. İspanyol besteci Enrique Granados, Goyescas Piyano Süiti'ni ve ardından Goyescas Operası'nı İspanyol ressam Francisco de Goya'nın eserlerinden etkilenerek yazmıştır. Granados'un Goyescas'ı ile Goya'nın Kapriçyolar'ı arasındaki ilişki ilk bakışta anlatılan hikayenin zıtlığı sebebiyle birbirinden uzak görünmektedir. Bunun sebebi, Kapriçyolar'ın toplumsal olayları eleştirel, ürkütücü ve karanlık bir şekilde yansıtması ve buna karşılık olarak, Granados'un Goyescas Piyano Süit'indeki Majismoların bir aşk hikayesini anlatmasıdır. Goyescas ve Kapriçyolar arasındaki en önemli bağlantı ise Majismo karakterleridir. Bu tez çalışmasında, Enrique Granados ve Francisco de Goya'nın yaşamları, stilleri ve müzikal anlayışları incelenip, bu iki sanatçı arasında nasıl bir ilişki olduğu araştırılmıştır. Goyescas Piyano Süiti ve Goya'nın eserleri arasındaki bağlantı ve biçimsel inceleme yapıldıktan sonra, Granados'un aynı başlıklı eseri Goyescas Operası'nın konusu, bu iki eser arasındaki benzerlik ve farklılıklar araştırılmıştır.Granados'un Goyescas Piyano Süiti'ni yazarken etkilendiği tek kişi Goya değildir. Besteci, Scarlatti'nin Sonatlarından, Francisco Ramón de la Cruz'un oyunundan, Blas de Laserna'nın Tonadilla'sından da etkilenmiştir. Öğretmeni Felipe Pedrell'in etkisi hem Granados'un hem de Granados'un çağdaşları olan Isaac Albéniz ve Manuel de Falla'nın eserlerinde de görülmektedir. Pedrell öğrencilerinin eserlerinde kullanması için İspanyol halk şarkılarını toplamış, bu sayede Granados, Albéniz ve Falla İspanyol piyano müziğinin altın çağını başlatmıştır.İspanya'da yaşamış medeniyetler, İspanyol kültürünü etkilemekle kalmayıp, bu etkiyi müziğe kadar uzandırmışlardır. Bu medeniyetlerin yaşadığı dönemlerde süre gelen kültürel ve müzikal biçimlenmenin İspanyol müziğini nasıl etkilediği incelenmiştir. Bu etkilerin Granados, Albéniz ve Falla'nın eserlerinde nasıl yer bulduğu araştırılıp, üç bestecinin stillerinin ortak özellikleri ve farklılıklarıyla İspanyol piyano müziğinin yaratılmasında ne gibi roller oynadıkları incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Enrique Granados, Francisco de Goya, Goyescas, Majismo, İspanyol Müzik. It is known that the relationship between arts has protected its existence for centuries. In this respect the relationship between painting and music which came into prominence more in the 19th century is very important. By means of the wholeness that relationship caused, music has united with more concrete values and has leaded much clearer way to the audiences and the musicians performed the piece.The Spanish composer Enrique Granados composed Goyescas Piyano Suite and Goyescas Opera by being affected from the Spanish artist Francisco de Goya's paintings. At first sight, because of the contrary story told the relationship between Granados' Goyescas and Goya's Caprichos seems far from each other. This is because, while the Majismos in Granados' Goyescas Piano Suite tell a love story, Caprichos tell the social events in a critical, scary and darkness way. The most important relationship between Goyescas and Caprichos are the Majismo characters.In this thesis, Enrique Granados and Francisco de Goya's lives, styles and musical comprehends have been analyzed and what kind of relationship between these two performers has been searched. After the relationship between Goyescas Piano Suite and Goya's paintings and formal analysis are researched, Granados' the same titled piece Goyescas Opera's subject, the differences and the similarities between these two pieces have been observed. Granados was affected by not only Goya but also Scarlatti's Sonatas, Francisco Ramón de la Cruz's play, Blas de Laserna's Tonadilla while he was writing Goyescas Piano Suite. His teacher Felipe Pedrell's effect has been seen on both Granados and Granados' comtemporaries Isaac Albéniz and Manuel de Falla's pieces. Pedrell collected Spanish folk songs to enable his students use them in their pieces and thus, Granados, Albéniz and Falla have started the golden age of Spanish piano music.The civilizations lived in Spain effected not only Spanish culture but also their music. In this work, how the cultural and musical formation during these civilizations effected the Spanish music has been investigated. Moreover, how these effects take place in Granados, Albéniz and Falla's pieces has been searched and what kind of roles of these three composers' common trait and differences take place in creating Spanish piano music has been investigated.Keywords: Enrique Granados, Francisco de Goya, Goyescas, Majismo, Spanish Music.
Collections