H. R. Gıger`ın `Alıen` filminin karakter tasarımlarında grotesk kavramının etkisi ve bilimkurgu içerikli grotesk karakter tasarım önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilimkurgu anlatılarda biyolojik, endüstriyel ya da mimari bir yapı tasarlanırken, gelecekte sahip olabileceği morfolojik ve yapısal özellikleri, fonksiyonları hakkında öngörülerde bulunulmaktadır. Bu öngörüler birer tasarım önerisidir. Grotesk ise bilimkurgunun tasarım alanına bir anlatım ve kavrayış biçimi olarak katkıda bulunmaktadır. Özellikle görsel bilimkurgu anlatılarda yer alan karakterlerin tasarımında groteskin bedenle olan ilişkisi önemli bir yer tutmaktadır. Bilimkurgunun ve groteskin ortak unsurlarından olan yabancılaşma, bedenin bozulmaya ve değişime uğraması, farklı nesne ve organizmaların hibrit bir şekil oluşturması, tekinsizlik illüstrasyon sanatında da teknik olarak fikir vermektedir. Karakter tasarımının başlıca çalışma alanları olan sinema, animasyon ve dijital oyunlarda bilimkurgu, üretim yapılan en yaygın türdür. Bu alanlarda karakter tasarımının önemi, yeni hikayelere ve dolayısıyla yeni tasarımlara talep sayesinde giderek artmaktadır. Tasarımcılar bu yüzden daha iyi ve daha farklı tasarımlar için biçim arayışlarına yönelirler. Grotesk bir anlatım tekniği olarak bu konuda oldukça geniş olanaklara sahiptir. Bilimkurgu ile korku ve fantastik gibi türleri birbirine yakınlaştırabilir. Rönesans'tan bu zamana kadar gelen grotesk estetiği, bilimkurguda anlatım biçemi olarak farklı bir bakış açısı ile ortaya çıkmıştır. Beden korkusu ve biyolojik korku bu bakış açısıyla ortaya çıkan bilimkurgu alt türlerindendir. Bu çalışmada grotesk ve bilimkurgunun ilişkisi, groteskin bilimkurgu bir yapıtta yaratıcı süreçteki rolü, karakter tasarımlarına etkileri ve izleyici üzerine etkileri araştırılmıştır. Bilimkurgu anlatılarda groteskin ortaya çıkış biçimleri bilimkurgu türündeki filmler üzerinden anlatılmıştır. `Alien` filmindeki karakterler incelenmiş ve grotesk bir karakterin nasıl yaratılabileceği sorusu bir öykü kurgulanıp, karakter tasarımı yapılarak ele alınmıştır. In the process of designing biological, industrial or an architectural structure in science-fiction narration; one foresees its morphological and structural properties as well as its functions. These foresights are suggestions of the design itself. Grotesque contributes to the designing process of science-fiction as a form of expression and conception. Especially designing the characters in the visual narration of science-fiction, the relation between the grotesque and the body as a form is very important. Common elements of both science-fiction and grotesque; alienation, the deterioration and the changing of the body, the forming of hybrid from different subjects and organisms and being uncanny technically forms a base idea in the art of illustration as well. Science- fiction is a very productive genre for cinema, animation and digital games which are the main areas of the character design. The importance of character design in these areas increases with the demand for new stories and new visions. Therefore designers are always in search for the better and the more different. Grotesque has a wide range of possibilities as a narrative technique. With science fiction, genres such as horror and fantasy can be brought closer. The grotesque aesthetics from the Renaissance to this time has emerged from a different perspective as a narrative style in science fiction. Body fear and biological fear are among the science fiction subtypes that emerged from this perspective. In this dissertation; the relationship between grotesque and science-fiction, the role of grotesque in the creative process of a science-fiction work, its effects on character design and its effects on the audience are discussed. The forms of grotesque are studied through science-fiction films. The characters of the movie `Alien` are analyzed. The question of how a grotesque character can be created is searched by constructing a story and designing its characters.
Collections