Listening strategies used by turkish students learning english as a foreign language: The development of `Listening Strategy Inventory`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, değişik araştırmalarda ileri sürülen yabancı dil öğrenenlerin dinleme stratejilerini ölçmek için oluşturulan sınıflandırmaların doğruluğunu tartışmaktadır. Bu çalışma, Nakatani (2006) tarafından geliştirilen ?Sözel İletişim Strateji Envanteri?nin (SİSE) uyarlama çalışması sonucuna göre dinleme stratejilerini belirleyerek dinleme stratejisi envanteri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın önemi, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve sınıf ortamı dışında dinleme becerilerini nadiren kullanabilen Türk öğrencilerinin dinleme stratejileri üzerine yapılan sınırlı sayıdaki araştırmalara katkı sunmasıdır. Ayrıca, bu çalışma dinleme stratejileri açısından Türk öğrencilerinin kültürel altyapısı göz önünde bulundurularak oluşturulmuştur. Alan yazında gösterildiği gibi Türk öğrencilerinin kullandığı dinleme stratejilerini araştıran ve ölçme aracı olarak kullanılmadan önce SİSE'nin uyarlama çalışmasını yapan araştırma bulunmamaktadır. Bu çalışma, SİSE'nin Türk kültürüne uyarlama çalışmasını ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrenciler için likert tipi ?Dinleme Stratejileri Envanteri? (DSE) geliştirme kısmını kapsamaktadır. Çeviri geçerliği, güvenirlik ve geçerlik çalışmaları olmak üzere üç aşamadan oluşan SİSE'nin uyarlama çalışmasının sonucu, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerinin kullandıkları dinleme stratejilerinin SİSE'de tanımlanan dinleme stratejilerinden farklı olduğunu göstermektedir. Bu sonuç ise madde seçimi, güvenirlik ve geçerlik çalışmalarını kapsayan DSE'nin geliştirilmesini gerektirmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen envanter (DSE) Mersin Üniversitesi İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 294 İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan veri faktör analizi, betimsel istatistik analizi ve bağımsız gruplar için t-testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucu, dinlerken anlam çıkarma ve tarama stratejilerinin kullanımı açısından kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı bir fark olduğunu ortaya çıkarmıştır. Kız Türk öğrenciler, erkek Türk öğrencilerden bu stratejileri kullanmayı daha çok tercih etmektedirler. Ancak ana fikre ulaşma, sözel olmayan stratejiler ve kelime temelli stratejilerin kullanımı açısından kız ve erkek Türk öğrenciler arasında istatiksel olarak bir fark bulunmamaktadır. Ayrıca, hem ileri düzeyde hem de orta düzeyde dil seviyesine sahip olan Türk öğrencilerin benzer bir şekilde dinlerken anlam çıkarma stratejileri, kelime temelli stratejileri, tarama stratejileri ve sözel olmayan stratejileri kullanmayı tercih ettikleri sonucu çıkmaktadır. Ancak ileri düzeyde dil seviyesine sahip öğrenciler, orta düzeyde dil seviyesine sahip Türk öğrencilerden daha çok ana fikre ulaşma stratejilerini kullanmayı tercih etmektedirler. This study aims to clarify whether listening strategies that have been proposed in various studies for many years are classified correctly to measure language learners? strategy use. The present study also aims to develop listening strategy inventory according to the result of adaptation of ?Oral Communication Strategy Inventory? (OCSI) by Nakatani (2006). This study is significant for several reasons. First, it expands the limited research into listening strategies for learners of other languages, more specifically Turkish students who are learning English as a foreign language and are rarely able to augment their listening skills beyond the classroom. Next, this study considers cultural background of Turkish learners in terms of listening strategies. In addition, as it has been shown in the review of literature that there seems no research on investigation of listening strategies used by Turkish students, and no adaptation of OCSI before using it as a research tool in current studies. The present study consists of the adaptation study of OCSI into Turkish culture and the development of a likert- type, ?Dinleme Stratejileri Envanteri? (DSE) for Turkish students learning English as a foreign language. The result of the adaptation study of OCSI, consisting of three stages: the translation validity of OCSI, the reliability and the validity of OCSI, shows that listening strategies used by Turkish EFL students are different from the defined strategies in OCSI. This idea has required to develop DSE, including the selection of items, the reliability and validity of DSE. The inventory developed by the researcher, DSE was conducted to 294 Turkish EFL students at Department of English Language Teaching in Mersin University. The collected data analyzed through factor analysis, descriptive statistical analysis and independent samples t-test. The results revealed that there is a significant difference between female and male students in the use of scanning and negotiation for meaning while listening. Female Turkish students prefer to use these strategies more rather than the male Turkish students. However, there is no statistical difference between female and male Turkish students in the use of getting the gist strategies, nonverbal strategies and word-oriented strategies. Moreover, it is concluded that both advanced and intermediate level Turkish students similarly prefer to use negotiation for meaning while listening strategies, word oriented strategies, scanning strategies and nonverbal strategies. However, advanced level students prefer to use getting the gist strategies more than intermediate level Turkish students.
Collections