İlköğretim okullarının öğretmen görüşlerine göre sosyal sermaye düzeyleri ve dezavantajlılıkları ile ilgili değişkenler arasındaki ilişki (Mersin ili Mezitli ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ilköğretim okullarının sosyal sermaye düzeyleri ile dezavantajlılığı belirleyen değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından bir anket geliştirilmiş ve bir görüşme formu hazırlanmıştır. Anket 41 maddeden oluşmakta olup Mersin ili Mezitli ilçesi evren seçilerek ilçe sınırları içinde faaliyet gösteren 27 ilköğretim okulu ve 2 özel eğitim okulunda görev yapan 368 öğretmene uygulanmıştır. Dezavantajlılıkla ilgili değişkenler için hazırlanan görüşme formu 7 sorudan oluşmakta olup evrendeki 29 okulun yöneticilerine uygulanmıştır. Veriler SPSS programına girilmiş ve veri analizi; frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılarak yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi ?=0,05 olarak kabul edilmiştir.Bulgular; okulların dezavantajlılığı belirleyen okulun bulunduğu yerleşim yeri nüfusu, öğrenci ailelerinin çoğunluğunun ikamet yeri, yerli olup olmama durumu, gelir durumu ve engellilik değişkenleri açısından sosyal sermaye düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu çerçevede;- Okulun bulunduğu yerleşim yerinin nüfusu 20.000'in altında olan okulların sosyal sermaye düzeyi daha yüksek bulunmuştur.- Öğrenci ailelerinin çoğunluğunun köyde yaşadığı okulların (köy okullarının) sosyal sermaye düzeyi daha yüksek bulunmuştur.- Öğrenci ailelerinin çoğunluğunun yerli (Yörük veya Türkmen) olduğu okulların sosyal sermaye düzeyi daha yüksek bulunmuştur.- Öğrenci ailelerinin çoğunluğunun yoksul olduğu okulların sosyal sermaye düzeyi daha yüksek bulunmuştur.- Öğrencilerin çoğunluğunun engelli olduğu okulların sosyal sermaye düzeyi daha yüksek bulunmuştur.Buna karşın, okulların sosyal sermaye düzeyleriyle öğrenci ailelerinin çoğunluğunun göç durumu ve tek ebeveynli (parçalanmış) olması değişkenleri açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır.Anahtar Kelimeler: Sosyal sermaye, dezavantajlı öğrenciler, ilköğretim okulları. This study aims to identify the relation between the social capital level and the variables defining disadvantageousness of primary schools.Screening model has been used in the study. Data collection tool has been designed by the researcher in order to collect data and an interview form has been prepared. The questionnaire consists of 41 items and has been applied to 368 teachers working in 27 primary schools and 2 special training schools in the Mezitli district of Mersin province. The interview form about the disadvantageousness variable formed of 7 questions and was applied to 29 school principles. Data was analysed through SPSS programme by using frequency, percentage, mean, standard deviation and t-test. The significance level was accepted as ?=0,05.The results of the study show that there is a significant difference between the social capital levels of schools in terms of the population of the school district, the residence place of the students? parents, being native or not, the income level of families and the disability of students.In this context:- The social capital level of schools, which have a less than 20.000 district population, is higher- The social capital level of schools, which the students? parents live mostly in rural areas, is higher.- The social capital level of schools, which have native students? parents population (Yoruk or Turkmen), is higher.- The social capital level of schools, which the students? parents live in poverty, is higher.- The social capital level of schools, which have mostly disabled students, is higher.On the other hand, there is no significant difference between the social capital level of schools with respect to the immigration of the families and single parent family variables.Key words: Social capital, disadvantaged students, primary schools
Collections