Türk çocuk yazınında söz varlığı: Derlem tabanlı bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada çocuk yazını ürünlerinin söz varlığı, oluşturulan bir `özel amaçlı derlem' üzerinden sözcük türleri, ikilemeler ve kalıplaşmış söz varlığı öğeleri (atasözleri ve deyimler) çerçevesinde araştırma konusu yapılmıştır.Araştırmada 12 farklı çocuk yazını türüne ait metinlerde yer alan 14.359 tümce ve 107.651 sözbirim yukarıda belirtilen söz varlığı öğeleri açısından incelenmiştir. Veri toplama sürecinde bu araştırma için geliştirilen `sözbirim etiketleme yazılımı' aracılığıyla oluşturulmuş beş farklı arayüz kullanılmış ve söz varlığı öğeleri ayrıntılı olarak etiketlenmiştir. Elde edilen veriler ise SPSS 17.0 veri analiz programı aracılığıyla çözümlenmiştir.Araştırma sonuçları sözcük türleri, ikilemeler ve kalıplaşmış söz varlığı öğelerine (atasözleri ve deyimler) göre yüzde, frekans olarak raporlanmış, her söz varlığı öğesi için Sözcüksel Çeşitlilik Katsayısı (SÇK) ve Sözcük Türü Çeşitliliği Katsayısı (STÇK) hesaplanmıştır. Öte yandan araştırmada çocuk yazını türü ile sözcük türü dağılımının ilişkili olup olmadığına yönelik ki-kare testi sonuçları ve sıklığı ? 2 olan söz varlığı öğelerinin frekans listelerine yer verilmiştir. In this study vocabulary of children?s literature has been the issue of research within the frame of word class, reduplication, stereotype vocabulary structures (adage and idioms) on the basis of `special purpose corpus?.In the study, 14.359 sentences and 107.651 lexemes which are involved in texts of 12 different children literature are investigated in terms of vocabulary items stated above. In the process of data collection, five different interfaces are used that are created through `lexeme labeling software? developed for this study, and vocabulary items are labeled in detail. The obtained data is analyzed through using SPSS 17.0 data analysis program.The results of the study are reported according to percentages and frequencies of word classes, reduplication, and stereotype vocabulary structures (adage and idioms); moreover, for each vocabulary item Lexical Diversity Coefficiency (LDC) and Word Class Diversity Coefficiency (WCDC) are calculated. On the other hand, it is also investigated whether children literature and word class distribution is correlated, the results of chi square analysis and the list of vocabulary items of which frequency is ? 2 are reported.
Collections