Beliefs of English preservice teachers on the characteristics of a reflective teacher and reflective teaching: An action research study
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Milli Eğitim Bakanlığının (MEB) 2006 yılında yapılandırmacı yaklaşımı, ilkokul ve ortaokul müfredatlarında benimsemesi üzerine, Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) da öğretmen adaylarını beklenen niteliklerde, davranışlarda, tutumlarda ve öğretmenlik bilgisi ile yani etkili öğretmenler yetiştirmek amacıyla kendi müfredatını ve yönetmeliklerini yapılandırmacı yaklaşıma göre yeniledi. Yansıtıcı öğretim, etkili öğretmen yetiştirmede etkili bir araç olarak görüldüğü için öğretmen yetiştirme programlarında önemli görülmeye başlandı (Dolapçıoğlu, 2007). Bu yüzden, yansıtıcı öğretmen ve yansıtıcı öğretim öğretmen yetiştirme programlarında dikkat etmeye değer hale geldi. Bu doğrultuda, öğretmen adaylarının önceden sahip oldukları yansıtıcı öğretmen ve yansıtıcı öğretim ile ilgili inançlarının keşfedilmesi, öğretmen adaylarının sahip oldukları örtük inançlarına ilişkin farkındalık kazandırma ve onlara öğretmenlik yaşantıları içinde bazı engelleyici inançlarını değiştirme ya da yeniden yapılandırma olanağı sağlama yolunu açmaktadır.Sosyal yapılandırmacı kuram çerçevesinde, bu çalışma İngilizce öğretmen adaylarının yansıtıcı öğretmen ve yansıtıcı öğretimin özelliklerine ilişkin inançlarının içerik ve yapısını açığa çıkarmayı, öğretmenlik stajı süreci içerisinde bu inançların içerik ve yapısında herhangi bir değişim olup olmadığını gözlemlemeyi amaçlamaktadır. Dahası bu çalışma İngilizce öğretmen adaylarının yansıtıcı öğretmen olarak ben ve ideal yansıtıcı öğretmen inançları arasındaki uyum ve uyumsuzluğu incelemektedir. Son olarak, bu çalışma öğretmen adaylarının örtük inançları üzerine yansıtma sürecini ve içeriğini incelemeyi amaçlamaktadır.Çalışamaya Mersin Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Programından 28 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının örtük inançlarını ortaya çıkarmak, bu inançlardaki değişimi takip etmek ve öğretmen adaylarının bu inançları üzerine nasıl yansıtma yaptıklarını gözlemlemek amacıyla repertuar çizelgesi, yansıtıcı toplantılar, yansıtıcı günlükler ve yarı-yapılandırılmış röportajlar kullanılmıştır. Repertuar çizelgesi ile elde edilen veriler Repertuar Çizelgesi Bilgisayar Programında bulunan ?FOCUS?, ?Socio? ve ?Exchange? analiz aracılığıyla analiz edilmiştir. Dahası, repertuar çizelgesi, yansıtıcı toplantılar, yansıtıcı günlükler ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edile veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Sonuçlar gösteriyor ki öğretmen adaylarının inançlarının yapısı kişiye özgü, karmaşık, hiyerarşik olarak yapılandırılmış ve sosyal ortam içerinde geliştirilmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının inançlarının içeriği öğretme davranışları ve rolleri, profesyonel yeterlilik ve özellikleri ile yüksek oranda ilişkilidir. Öğretmen adaylarının inançlarının yapı ve içeriğindeki değişimler birbiri ile uyumludur. Değişim genelde öğretme davranışları ve rolleri, profesyonel yeterlilik ve özelliklerinde olmuştur. İnançların içerik ve yapılarındaki değişim sayısal olarak az olmasına rağmen; bu sonuç öğretmen adaylarının değişime açık olduğunu ve örtük inançlarını uzun vadede ve sürekli destek verilmesi durumunda zorlayabileceklerini ve yeniden yapılandırabileceklerini göstermesi açısından ümit vericidir. Dahası, öğretmen adaylarının ?öğretmen olarak ben? ile ilgili inançlarına dair sonuçlar gösteriyor ki öğretmen adaylarının birçoğu, hem 1. Veri toplama hem de 2. Veri toplama zamanlarında kendilerinin etkili öğretmenleri ve ideal öğretmenleri ile aynı özellikleri taşıdıklarına inanmaktadırlar ve zaman içersinde bu inançlarında neredeyse hiç değişiklik göstermemektedir. Son olarak, yansıtıcı günlüklerin, yansıtıcı toplantıların ve yarı yapılandırılmış görüşmelerin içerik analizleri öğretmen adaylarının örtük inançları ve davranışları üzerine yaptıkları yansıtmalar açısından gelişimsel bir süreç içerisinde olabileceklerini desteklemektedir. Upon adaptation of constructivist view in primary and secondary school curriculums by Ministry of National Education (MNE) in 2006, Higher Education Institution (HEI) also renewed its curriculum and regulations according to constructivist approach in order to train preservice teachers with expected qualities, behaviors, attitudes and teaching knowledge, namely as effective teachers. Thus, reflective teaching has become prominent in teacher education programs since reflective teaching is viewed as an effective vehicle for enhancing the development of effective teachers (Dolapçıoğlu, 2007). Therefore, the characteristics of a reflective teacher and reflective teaching merit attention in teacher education programs. In this sense, the exploration of preexisting beliefs of preservice teachers on reflective teacher and reflective teaching opens the way for initiating preservice teachers? awareness towards their implicit beliefs and enable them to change or reconstrue some inhibitive beliefs in reflective teaching.Within social constructivist perspective, this study, aims to clarify the content and the structure of English preservice teachers? beliefs on the characteristics of a reflective teacher and reflective teaching, monitor any changes in the content and structure of these beliefs during the time of practicum. Further, the present study aims to investigate any consistency and inconsistency between each English preservice teacher?s beliefs of self as a reflective teacher and an ideal reflective teacher. Lastly, the study aims to examine the process and the content of preservice teachers? reflection on their tacit beliefs.Twenty-eight preservice teachers in ELT Department of Mersin University participate in the present study. Further, repertory grid, reflective meetings, reflective journals and semi-structured interviews are used to elicit implicit beliefs of preservice teachers, monitor any change in these beliefs, and observe how preservice teachers reflect on them. The repertory grid data of each preservice teacher is analyzed through ?FOCUS?, ?Socio?, and ?Exchange? analysis in Repertory Grid Computer Program. Further, the repertory grid data, reflective meetings, reflective journals and semi-structure interviews are subjected to content analysis. The results reveal that the structure of preservice teachers? beliefs is idiosyncratic, complex, hierarchically structured, and socially processed in nature. Further, the content of preservice teachers? beliefs is highly related with teaching behaviors and roles, and professional efficacy and characteristics. The changes in the content and in the structure of preservice teachers? beliefs are compatible with each other in that most of the changes in the content and in the structure of preservice teachers? beliefs occurred in teaching behaviors and roles, and professional efficacy and characteristics. Although the number of changes both in content and structure of beliefs is limited, it suggests promising results since it shows that preservice teachers are somehow open to change, and they can challenge and reconstruct most of their tacit beliefs if they are given continuous support in the long run. Further, the results related with preservice teachers? construction of self as a teacher present that most of the preservice teachers believe they have similar characteristics with their effective and ideal teachers both at Time 1 and at Time 2, and there is almost no change in their construction of self in time. Lastly, the content analysis of reflective journals, reflective meetings and semi-structured interviews support that preservice teachers are in a developmental process in terms of reflecting on tacit beliefs and their actions.
Collections