Sportif Sürekli Kendine Güven Alt Ölçeğinin uyarlanması ve ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerde sportif sürekli kendine güvenin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada liseli spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kendine güven düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, sporda sürekli kendine güveni ölçmek için ?Sporda Sürekli Güven Alt Ölçeği? uyarlama ve uygulama çalışması yapılmıştır. Ayrıca, çalışmamızın alt amaçlarından olan spor yapan kız ve erkek öğrencilerin kendine güven düzeyleri ile spor yapan öğrencilerin branşları bakımından kendine güven düzeyleri de incelenmiştir.Ölçeğin uyarlanması için yapılan ön çalışmaya 7 spor branşından (atletizm, basketbol, Amerikan futbolu, futbol, hentbol, ivvoleybol, badminton) yaşları 14 ile 30 arasında değişen 74 kız ve 126 erkek toplam 200 sporcu katılmıştır. Vealey tarafından geliştirilen 1 alt boyut ve 13 maddeden oluşan sürekli kendine güven ölçeği uyarlama çalışmasında, ölçeği oluşturan faktör ve bu faktör altında yer alan maddeleri belirlemek amacıyla döndürülmüş faktör matrisi uygulanmıştır. Döndürülmüş faktör matrisi sonucunda tek bir faktörün toplam varyansın %44.5?ini açıkladığı bulunmuştur. Araştırmamızda faktör analizi ile birlikte maddelerin ilgili faktöre ait olup olmadıklarını test etmek için ilgili alt boyutun maddelerinin toplam korelasyonları da incelenmiştir. Faktör analizindeki korelasyonlar incelendiğinde maddeler arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir korelasyon bulunmuştur. Cronbach alpha ile hesaplanan iç tutarlık değeri ise .89 olarak bulunmuştur. Test- tekrar test güvenirliği için 30 sporcuya 3 hafta ara ile uygulanan ölçeğin güvenirlik katsayısı .78 dir.Uyarlama çalışması sonrasında yapılan uygulamaya beş spor branşından yaşları 14 ile 19 arasında değişen 37?si erkek ve 43?ü kız olmak üzere 80 spor yapan ve 80 spor yapmayan öğrenci katılmıştır. Spor yapan ve yapmayanlar ile cinsiyet bakımından farkı tespit için Mann Whitney U testi, spor branşları bakımından farkı tespit etmek için tek yönlü varyans analizi (anova) yapılmıştır. Spor yapan öğrencilere ilişkin sürekli kendine güven ölçeğinden elde edilen puanların sıra ortalaması 115,02; spor yapmayan öğrencilerin ise 41,88 olarak elde edilmiş; gözlenen iki vsıra ortalaması arasındaki fark manidar bulunmuştur (U=148,50; p<0,01). Spor branşlarına göre, öğrencilerin sürekli güven düzeyleri açısından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir (F4,75= 2.68, p< 0.05). Kız öğrencilere ilişkin sürekli kendine güven ölçeğinden elde edilen puanların sıra ortalaması 81,80; erkek öğrencilerin ise 79,10 olarak elde edilmiş; gözlenen iki sıra ortalaması arasındaki fark manidar bulunmamıştır. (U=3087,500; p>0,1).Bu araştırmadan elde edilen bulgular ışığında spor yapan ve spor yapmayan öğrenciler ile branşlar arasında sürekli kendine güven düzeyleri arasında fark bulunurken, cinsiyet bakımından bir fark bulunmamıştır.Anahtar Kelimeler: Sürekli Kendine Güven, spor yapan veyapmayan öğrenciler, geçerlik ve güvenirlik. The aim of this study was to compare the levels of self confidence for students who were athletes or non athletes at high schools. For this purpose, to measure trait self confidence, ?trait self confidence subscale? was adapted and applied. Besides, two of our study?s subaims which were to compare the self confidence between male and female students ,and to compare the levels of self confidence between the athlete student who were involved in viidifferent sports branches were studied.To adopt the scale, 200 athletes 74 female and 126 male between the ages of 14-30 from 7 sports branches (track and field, basketball, American football, soccer, handball, volleyball, badminton) participated in the pre study. In the adoptation of the trait self confidence scale developed by Vealey, which consists of 1 subscale and 13 items, converted factor matrix was used to determine the scale?s factor and its items. As a consequence of the converted factor matrix, it was found that any of the factors involved in the scale explains %44.5 of the total variance. In this research along with the factor analysis, to test whether the items belong to the related factor or not, total correlations of the related sub scale items are studied. When factor analises correlations were studied, a statisticaly significat correlation was found between the items. The internal consistency estimate computed with Cronbach alpha was .89. For the test-retest reliability, the reliability coefficient of the scale that was applied to 30 athletes with the intervals of three weeks was .78. 80 athletes and 80 non athletes between the ages of 14 to 19, 37 male and 43 female , participated in the application which was done after adaptation To determine the difference between the athletes - non athletes and the difference between sexes, Mann Whitney U test, and to determine the difference between branches, one-way variance analysis (Anova) were applied.viiiThe mean ranks of the athlete students for the trait confidence sub scale were 115,02; and for non athlete students, it was 41,88; the observed difference between the two mean ranks was significant (U=148,50; p<0,01). Considering sports branches, there were significant differences between the students? trait self studentsconfidence levels (F4,75= 2.68, p< 0.05). the mean ranks of the trait confidence sub scale for athlete female was 81,80; for athlete male students, it was 79,10; the observed difference between the two mean ranks was insignificant (U=3087,500;p>0,1).As a consequence of this study, it is found that there were differences for trait self confidence levels between the athlete students and non athlete students, and different branches, but there was no difference between sex.Key Words: Trait self-confidence, athlete students and non athletes students, validity and reliability.
Collections