Araştırma temelli öğrenmenin tutum, akademik başarı, problem çözme ve araştırma becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, 7. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde araştırma temelli öğrenme sürecinin öğrencilerin derse karşı tutumlarına, akademik başarılarına, problem çözme ve araştırma becerilerine etkisini incelemek için yapılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim öğretim yılının güz döneminde Mersin ili, Toroslar ilçesinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı?na bağlı devlet okullarından Buluklu Orta Okulu?nda gerçekleştirilmiştir. Buluklu Orta Okulu 7-A sınıfı öğrencileri kontrol grubunu oluştururken, 7-B sınıfı öğrencileri deney grubunu oluşturmuştur. Deney grubunda 24, kontrol grubunda 24 olmak üzere toplam 48 öğrenci ile birlikte çalışılmıştır. Dersler 8 hafta süresince deney grubunda araştırma temelli öğrenme ile kontrol grubunda ise Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gönderilen orta okul 7. sınıf Fen ve Teknoloji öğretmen kılavuz kitabı takip edilerek işlenmiştir. Araştırma problemlerinin çözümü için veri toplama araçlarından yararlanılmıştır. Öğrencilerin derse karşı tutumlarını belirlemek için Nuhoğlu (2008) tarafından geliştirilen ?Tutum Ölçeği?, kişisel bilgileri belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu?, akademik başarılarını belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen ?Vücudumuzda Sistemler? ünitesi ile ilgili başarı testi, problem çözme becerilerini belirlemek için Serin, Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen ?Çocuklar için Problem Çözme Envanteri? ve araştırma becerilerini belirlemek için Alkan Dilbaz, Özgelen ve Yanpar Yelken (2012) tarafından geliştirilen ?Araştırma Becerileri Testi? kullanılmıştır. Uygulama sonrasında deney grubu öğrencilerine süreç ile ilgili görüşlerini almak için araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formu uygulanmıştır. Ön-test ve son-test ölçüm sonuçlarından elde edilen nicel veriler, öğrencilerin tuttuğu günlüklerden, öğrencilerle yapılan görüşmelerden ve araştırmacı gözlemlerinden elde edilen nitel verilerle de desteklenmiştir.Yarı deneysel desen kullanılan bu araştırmada ön-test, son-test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin istatistiksel analizleri SPSS programı ile gerçekleştirilmiştir. Puanların normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla Kolmogorov Smirnov; varyansların eşitliğini belirlemek için Levene test analizi yapılmıştır. Değişkenlere ilişkin frekans ve yüzde analizleri, bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi yapılmıştır. Açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu ve öğrenci günlüklerinden elde edilen veriler ise, içerik analizi ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonunda elde edilen bulgular aşağıda belirtilmiştir:- Derse karşı tutum açısından, kontrol grubunda anlamlı bir fark görülmezken, deney grubunda ön test-son test arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. - Akademik başarıda hem kontrol, hem deney grubunda anlamlı düzeyde artış görülmüştür. - Problem çözme becerileri ile araştırma temelli öğrenme süreci arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ancak puan ortalamaları dikkate alındığında, son test puan ortalamasının arttığı tespit edilmiştir. Kontrol grubunda ise, problem çözme becerileri son test puan ortalamasının ön test puan ortalamasından daha düşük olduğu görülmüştür.- Araştırma temelli öğrenme süreci ile araştırma becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma temelli öğrenme süreci araştırma becerilerinin gelişmesini desteklemiştir. Kontrol grubunda uygulanan mevcut öğretim programı ile araştırma becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. - Araştırma temelli öğrenme sürecine ilişkin öğrenciler, araştırma yapmanın eğlenceli olduğunu, yeni bilgi edinmede etkili olduğunu, veri toplama aşamasında en fazla internetten yararlandıklarını, model hazırlamaktan hoşlandıklarını, kaynak yetersizliğine bağlı olarak veri toplamada zorlandıklarını, gruptaki her üyenin görevini yerine getirdiğinde daha iyi çalışmalar yapabileceklerini, fen dersini ve diğer dersleri bu şekilde işlemek istediklerini belirtmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Fen ve Teknoloji, araştırma temelli öğrenme, tutum, akademik başarı, problem çözme, araştırma becerileri. The research has been made for examining the impact of inquiry-based learning process to students? attitude towards lesson, academic success, problem solving and inquiry skills at 7th grade science and technology course.The research has been carried out Buluklu Primary School in Toroslar, Mersin in the first term in 2012-2013 academic year. The class of 7-A has generated control group, on the other hand 7-B has created the experimental group. The participants were 48 at total, 24 in the experimental group and 24 in the control group. The lessons have been carried out with inquiry-based learning process in experimental group and by following Ministry of Education 7th graders Science and Technology teacher book in control group during 8 weeks. The instruments have been used for solution of the research problems. In order to determine students? attitudes towards lesson, the ?Attitude Scale? developed by Nuhoğlu (2008); in order to state personal information, ?Personal Information Form? prepared by the researcher; in order to determine the academic success, the achievement test about the ?Systems of Body? unit developed by researcher; in order to state problem solving skills, ?Problem Solving Inventory for the Children? developed by Serin, Serin and Saygılı (2010) and in order to determine students? inquiry skills, ?Inquiry Skills Test? developed by Alkan Dilbaz, Özgelen and Yanpar Yelken (2012) have been used. At the end of the practice, an interview form that created by the researcher has been applied to the experimental group students for getting the opinion of the process. The quantitative data obtained from the results of pre-test and post-test measurement has been supported by the qualitative data obtained from diaries that written by students, interviews with students and researcher?s observations.Pre-test, post-test with control group model has been used in this study that semi-experimental design hes been used. The statistical analysis of quantitative data has been carried out by SPSS programme. In order to determine whether the points show a normal distribution or not, Kolmogorov Smirnov; in order to determine the equality of variances, Levene test analysis have been done. Frequency and percentage analysis related to the variables and t-test for dependent and independent groups have been done. The interview form consisted of open ended questions and the data obtained from the students? diaries have been evaluated by content analysis.The findings of the research have been noted below:- In terms of attitude towards the course, while a significant difference has not been identified in control group, a significant difference between pre and post test has been identified in experimental group.- In terms of academic success, a significant increase has been observed in both the control and experimental group.- There isn?t any significant relation between problem solving and inquiry-based learning process. However, when the average scores have been taken into account, the increase of the average score of the post-test has been identified. On the other hand at the control group, the average score of problem solving skills, post-test was lower than the pre-test average score. - There is a statistically significant relation between inquiry-based learning process and inquiry skills. The inquiry-based learning process has supported the improve in inquiry skills. There is not a significant relation between the current teaching programme that has been carried out in the control group and inquiry skills.- On the process of inquiry-based learning, students have stated that they have fun doing the inquiry and inquiry is effective in gaining new knowledge, they have benefited the most from the internet in data collection phase and they have enjoyed preparing the model. On the other hand, students claimed that they have had difficulty of collecting data due to lack of funds. In addition, students said that when each member of group fulfill the task they will be able to do better works and they want to learn in this way in science course and other courses.Key Words: Science and Technology, inquiry-based learning, attitude, academic success, problem solving, inquiry skills.
Collections