Okul öncesi öğretmenlerinin bakış açısından okul öncesi eğitim denetiminin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Mersin İli Merkez İlçelerindeki (Akdeniz, Mezitli, Toroslar ve Yenişehir) bünyesinde okul öncesi eğitim sınıfı bulunan okullarda görev yapan, kadrolu okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine dayanarak okul öncesi eğitim denetimi anlayış ve uygulamalarını değerlendirmek ve etkili bir denetim sistemi geliştirilmesi konusunda öneriler sunmaktır. Bu amaca yönelik olarak okul öncesi eğitim denetimiyle ilgili beş boyut ele alınmıştır: Denetim olgusu, Denetimin okul öncesi eğitim-öğretim etkinliklerinin niteliğine yansımaları, Denetimin okul öncesi eğitim öğretmenlerinin mesleki yeterliliklerine yansımaları, Denetimin okuldaki insan ilişkileri ve iletişime yansımaları ve okul öncesi eğitim denetiminin niteliğinin arttırılması.Araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin, okul öncesi öğretimin denetimi konusundaki değerlendirmeleri nitel araştırma deseni ile belirlenmiştir. Çalışmada, alan yazın incelemesi ve uzman görüşleri dikkate alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2011?2012 eğitim-öğretim yılında Mersin İli Merkez ilçelerindeki okul öncesi eğitim sınıfı bulunan devlet okullarında görev yapan kadrolu ve en az 5 kıdem yılı olan, görüşmeye istekli 27 öğretmen oluşturmuştur. Görüşmeler araştırmacı tarafından yüz yüze ve ses kaydı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmış, görüşmecilerin söylemlerinde öne çıkan noktalar ve frekansları biçiminde tablolaştırılmıştır. Ayrıca uygun yerlerde görüşmecilerden doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin büyük çoğunluğu denetimi bir kontrol süreci olarak görmektedirler. Öğretmenler, sistemle ilgili yapılan değişiklik ve düzenlemelerin yeterli olmadığı, okul öncesi eğitim alanına uygun bir denetim anlayışının bulunmadığı algısına sahiptirler. Bunun yanı sıra öğretmenler, okul öncesi eğitim denetmenleri tarafından uygulanan evrak kontrolü ve öğrenci düzeyinin belirlenmesinin, öğrencilerin değerlendirilmediği okul öncesi eğitim anlayışına ters düştüğü görüşündedirler. Öte yandan denetmenlerin rehberlik çalışmalarını da yetersiz bulmaktadırlar. Öğretmenlerin mesleki gelişimine katkı sağlaması beklenen denetim uygulamalarının, bu anlamda olumlu bir katkısının olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte denetim uygulamaları sürecinde okulda yapay bir ortamın oluştuğu, okul atmosferine stresin hâkim olduğu, güç ilişkilerinde olumsuzluk görüldüğü, bu sürecin öğretmenlerin motivasyonunu ve iş doyumunu olumsuz etkilediği belirtilmiştir.Öğretmenler, denetmenlerin, çocukları gözlemleyerek, gelişimsel farklılığı bulunan çocukların eğitimiyle ilgili kendilerini yönlendirmelerini beklemektedirler. Ayrıca denetim uygulamalarında objektif ve genel değerlendirme anlayışının benimsenmesi gerektiğini vurgulamaktadırlar. Denetmenlerin, öğretmenlere rehberlik yapmaları, öğretmenlerin mesleki gelişimine katkı sağlamaları beklenmektedir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, eğitim denetimi, okul öncesi eğitim denetimi Aim of this study is to evaluate pre-school education inspection approaches and applications on the basis of permanent pre-school teachers' views at the pre-school class who served in the schools located in (Akdeniz, Mezitli, Toroslar and Yenişehir) central districts of Mersin and to provide advice on the development of an effective inspection system. For this aim, the five dimensions are discussed on the inspection of pre-school education. These are, phenomenon of inspection, reflection of inspection to the pre-school education activities? quality, reflection of inspection to the professional qualifications of teachers, reflection of inspection to the human relations and communication in the school, and increasing quality of pre-school education inspection.In this study, pre-school teachers? evaluations on pre-school inspection determined by using qualitative research design. The study was developed based on literature review and expert opinions, semi-structured interview form. The sample was 27 permanent pre-school teachers who willing to negotiate, at least 5 years of seniority and working public school located in central districts of Mersin in 2011-2012 academic year. Interviews conducted by the researcher through face to face and voice recording. Analysis of the data used in the descriptive analysis technique, the interviewers in the form of discourse highlights are tabulated frequencies. In addition, where appropriate are borrowed directly from the interviewers.According to the survey results, the majority of pre-school teachers see inspection as a control process. Teachers have the perceptions that the amendments and regulations related to the system is not enough, there is no suitable inspection approach for the area of pre-school education. In addition, as not evaluation students, a private and basic step of education, the document control applied by pre-school education supervisor and determination of the level of student contradicts pre-school education approach. On the other hand, supervision?s guidans works is insufficient.It is concluded that inspection applications is not positive contrubute to the teachers vocational development. However, the process of supervisory applications occur in school is an artificial environment, the atmosphere of the school is dominated by stress, negativity seen in power relations, motivation and job satisfaction of teachers have negatively affected this process.Teachers expect to have direction for children who have development diffirences from the inspectors by observing correctly the development characteristics of children. In addition to this, teachers assert that supervisors should adopt objective and overall rating understanding in the inspection application. It is expected that inspector make right and sufficient guidance aplications to the teacher and contribute their vocational development.Keywords: Pre-school education, inspection, pre-school inspection
Collections