Öğretim üyelerinin üniversite, akademisyenlik mesleği, bilimsel araştırma, öğretim ve öğrenci kavramlarına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Mersin Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim üyelerinin, üniversite, akademisyenlik mesleği, öğretim, araştırma ve öğrenci kavramlarına yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemek ve cinsiyetleri, bilimsel alanları, unvanları ve idari görevlerinin olup olmamasına göre bu kavramlara yönelik algıları arasındaki benzerlik ve farklılıklarını incelemektir.Araştırmanın örneklemini Mersin Üniversitesi'nin en büyük yerleşkelerinde (Çiftlikköy ve Yenişehir) yer alan fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında görev yapan profesör, doçent ve yardımcı doçent olmak üzere toplam 223 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen ve 5 soru içeren veri toplama aracı ile metafor tekniği kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler `içerik analizi` tekniği ile analiz edilmiştir. Öğretim üyelerinin cinsiyetleri, bilimsel alanları, unvanları ve idari görevlerinin olup olmamasına göre bu kavramlara yönelik algıları arasındaki benzerlik ve farklılıklar ise frekans analizi ile belirlenmiştir. Öğretim üyelerinin üniversite kavramına yönelik ürettikleri metaforların analizi sonucunda, bu kavrama yönelik görüşlerin üniversitenin yapısı, üniversitenin işlevi ve üniversitede ilişkiler ve iletişim olmak üzere üç tema altında toplandığı görülmektedir. Akademisyenlik mesleğine yönelik metaforların analizi sonucunda ise mesleğin doğası ve mesleğin işlevleri olmak üzere iki tema ortaya çıkmıştır. Bilimsel araştırma kavramına yönelik görüşler bilimsel araştırmanın doğası ve amacı olmak üzere iki tema; öğretim kavramına yönelik görüşler ise öğretimin doğası, öğretimin amacı ve öğretimin niteliği olmak üzere üç tema kapsamında ele alınmıştır. Öğretim üyelerinin öğrenci kavramına yönelik ürettikleri metaforlar incelendiğinde ise görüşlerinin olumlu öğrenci algısı ve olumsuz öğrenci algısı olmak üzere iki tema altında toplanabileceği gözlenmiştir. Analiz sonucunda ortaya çıkan her bir tema, kategori ve alt kategori öğretim elemanlarının cinsiyet, bilimsel alan, unvan ve idari görevlerinin olup olmamasına göre incelenmiş ve bu kavramlara yönelik algılarında benzerlik ve farklılıkların olduğu gözlenmiştir. The purpose of this study is to determinate the perception of different faculty members of Mersin University about university, profession of academicianship, research, teaching, and student by using metaphors and to investigate the similarities and differences of perception about these concepts according to their gender, scientific field, title, and having managing duty or not.Sample of the study consists of 223 professors, associate professors and assistant professors that are working in the faculties, high schools, vocational high schools in the two biggest campuses of Mersin University. Data of the study was collected via data collection tool, which contains 5 questions, developed by the researcher. Collected data was analyzed by `content analysis`. Similarities and differences of perception according to faculty members' gender, scientific field, title, and having managing duty or not were determined by frequencies analysis. As a result of the analysis of the metaphors that faculty members produced about concept of university, opinions about this concept are gathered in three themes, that are university's structure, university's function and relationships and communications in university. As a result of the analysis of the metaphors about academicianship, two themes were found that are nature of the profession and functions of the profession. Opinions about scientific research are gathered in two themes as nature of the scientific research and purpose of the scientific research; opinions about teaching are gathered in three themes as nature of the teaching, purpose of teaching and quality of teaching. When the metaphors that faculty members produced about the concept of student were analyzed, opinions can be gathered in two themes as positive student perception and negative student perception. Every theme, category and sub category that occurred at the end of the analysis was investigated according to faculty members' gender, scientific field, title, and having managing duty or not and it was observed that there are similarities and differences on perception about these concepts.
Collections