Evaluating user views of mone-approved 7th grade EFL coursebooks through a localized weighted checklist
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı MEB onaylı Sunshine 7 İngilizce ders kitabının öğretmen ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesidir. Kitabın değerlendirilmesi için önem ağırlıklandırmasına dayalı öğretmen ve öğrenci kontrol listeleri araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Kitap değerlendirme ölçütleri İngilizce öğretmenleri ve yedinci sınıf öğrecileriyle yapılan görüşmeler sonucunda belirlenmişir. Çalışmanın araştırma deseni karma yöntem olup çalışmanın nicel verileri Mersin il merkezindeki ortaokullardan 500 yedinci sınıf öğrencisi ve 85 İngilizce öğretmenine uygulanmış kontrol listelerince elde edilmiştir. Nitel veriler ise kontrol listelerinde yeralan açık uçlu sorular, görüşmeler, metaphor çalışması ve kitap yazarı için oluşturulan soru formu kullanılarak elde edilmiştir. Ölçeklerin geliştirilme aşamasında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analiz yöntemlerine başvurulmuştur. Toplam memnuniyet puanları ve ağırlıklı puanların hesaplanmasının yanı sıra, her bir madde için verilen cevapların yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Çalışmada önem ağırlıklandırması öğrenci ve öğretmenlerin ders kitabı değerlendirmede öncelikli ölçütlerinin neler olduğunu ve ders kitabının bu ölçütlere ne derece sahip olduğunu saptamak amacıyla kullanılmıştır. Öğretmenlerce verilen cevapların mesleki deneyim, cinsiyet ve bir ders saati içerisinde ders kitabını kullanım süresi açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek için bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizlerine başvurulmuştur. Elde edilen veriler gerek öğrenci gerekse öğretmenlerin toplam memnuniyet ve ağırlıklı puanlarının oldukça düşük olduğunu göstermektedir. Bu durum ders kitabının içeriksel ve tasarımsal olarak kitap kullanıcılarının ihtiyaçlarına cevap veremediğini ortaya çıkartmıştır. Öğrencilerce oluşturulan metaforların genel olarak olumsuz anlamlar taşıması nicel verileri destekler niteliktedir. Sistemin bir parçası olan yazar ise kitap yazım sürecinin oldukça zor olduğunun altını çizmiş ve yazarların da öğrenci ve öğretmenler kadar sistemden memnun olmadıklarını ifade etmiştir.Anahtar Kelimeler: Ders kitabı değerlendirme, kullanıcı görüĢleri, önem ağırlıklandırması, yerel denetim listesi This study aimed to evaluate MoNE approved seventh grade English coursebook Sunshine 7 from the perspectives of coursebook users. For the evaluation of the coursebook, Importance-weighted Local Textbook Evaluation Checklist (ILTEC) teachers' and students' forms were developed by the researcher. The criteria in the checklists were determined through the interviews with English teachers and seventh grade students. The mixed method was applied as the research design. Quantitative data were obtained through the checklists administered to 500 seventh grade students and 85 English teachers using Sunshine 7 in Mersin. Qualitative data were collected through the interviews, open ended questions in the checklist forms, metaphor study carried out with students and question form of the coursebook writer. For the development of the checklists exploratory and confirmatory factor analyses were applied. For the analyses of quantitative data overall satisfaction scores and importance-weighted scores were calculated besides the frequencies, percentages and standard deviations of the responses for each item. Importance weighted scores were used to find out which features the teachers and students gave priority and to what extent the coursebook possessed these primary features. In order to clarify whether there were significant difference among the responses of the teachers according to their gender, years of experience and duration of coursebook use in a class hour, independent samples t test and one way ANOVA analyses were also applied. The results revealed that the importance-weighted scores of the majority of the participants were considerably low as well as their satisfaction levels. These low scores showed the coursebook was ineffective both for the teachers and students. Furthermore, the content and design of the coursebook were not designed according to the needs of the coursebook users. Supporting the results obtained from quantitative data, the general profile of the students' metaphors on coursebook was found to be negative. Standing at the other side of the issue, the responses of the writer showed that coursebook writing was a hard process and not only the coursebook users but also the writers were not satisfied with the system in which they had been trying to design a material.Key Words: Coursebook evaluation, user views, importance weighted, local checklis
Collections