Show simple item record

dc.contributor.advisorKanatlı, Faik
dc.contributor.authorKaya, Nurten
dc.date.accessioned2020-12-10T07:48:27Z
dc.date.available2020-12-10T07:48:27Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218914
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin yazılı metinlerindeki ahlaki gerekçelendirmelerini Kohlberg ahlaki gelişim evrelerine göre saptamaktır. Bu amaçla, Kohlberg ahlaki ikilemleri aracılığıyla öğrencilerden yazılı kompozisyonlar almak hedeflenmiştir. Buna göre, Kohlberg ahlaki ikilemleri örnek alınarak 12 ikilem türetilmiş, bu ikilemlerden 4'ü uzman görüşü alınarak belirlenmiştir. Belirlenen bu4 ikilem, resmi araştırma izninden sonra Yenişehir Barbaros Ortaokulu; Yenişehir Dr. Kamil Tarhan Ortaokulu; Yenişehir Bahçelievler İlkokulu ile Akdeniz Mithat Paşa Ortaokulu öğrencilerine uygulanmıştır.313 öğrencinin katıldığı bu araştırmada, iki uygulamayla toplam 570 veri toplanmıştır. Uygulamanın her ikisine katılan öğrenci sayısı 264, veri sayısı ise 528 olarak saptanmıştır. Ancak 10 öğrencinin sunduğu veri, değerlendirme güçlükleri olduğu gerekçesiyle analiz edilememiştir. Bu nedenle Kohlberg ahlaki evrelerine göre uzman görüşleriyle analiz edilen ve sınıflandırılan veri sayısı, 518 olarak belirmiştir.Araştırma sonucu; öğrencilerin Kohlberg ahlaki gelişim evrelerine dağılımı, sınıf, cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre yüzde ve frekans olarak belirtilmiştir. Bu bulgulara bağlı olarak tartışma ve yorumlar yapılmış; eğitim ortamları ve toplumsal hayata ilişkin kimi öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: ahlak, Kohlberg ahlaki gelişim evreleri, ahlaki gerekçelendirme.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to find out moral argumentation of secondary school students according to Kohlberg's stages of moral development. The research has been conducted on the base of Kohlberg's moral dilemmas and interaction with students has been carried out through written compositions.Twelve dilemmas has been formulated using Kohlberg's dilemmas as a model. Out of these 12 dilemmas, 4 of them have been chosen taking into account the indications of experts on the topics.After having received the official permission to conduct the research, the chosen four dilemmas have been posed to students of: Yenişehir Barbaros secondary school; Yenişehir Dr. Kamil Tarhan secondary school; Yenişehir Bahçelievler primary school and Akdeniz Mithat Paşa secondary school.313 students that have joined this research and a total of 570 data have been collected during the two surveys. However, not every student has joined both surveys. So, the final number of the students considered for this study is 264 and the total number data collected is 528.However, data from 10 students could not be analyzed, as the texts were returned uncompleted. For this reason, the number of categories and data analyzed for the Kohlberg's moral theory has been reduced to 518.Research results: the distribution of the levels of Kohlberg's moral judgement are showed according to class, sex and age (variables) and expressed in percentage and frequency.Based on these results, discussion and comments are reported. Finally, some ideas are proposed to promote the education system and interactions within the society.Key words: morality, Kohlberg's stages of moral development, moral argumentation.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin yazılı metinlerinde ahlaki gerekçelendirmenin Kohlberg ahlak kuramına göre incelenmesi
dc.title.alternativeMoral argumentation of secondary school students to study on the written texts according to Kohlberg's theory of moral development
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMorality
dc.subject.ytmMoral development
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmComposition
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmLiterary texts
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmMoral values
dc.identifier.yokid10086986
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid395319
dc.description.pages176
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess