Öğretmen adaylarının mizah yaşantıları ve eğitimle ilgili görüşleri: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; eğitim fakültesinde eğitim alan öğretmen adaylarının mizah yaşantılarını ve eğitim görüşlerini (liberal/muhafazakâr) farklı değişkenlere ve kültürel sermayelerine göre incelemektir. Araştırmanın evrenini Mersin Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencileri oluşturmakta ve örneklemini ise 1. sınıf ve 4. sınıfta eğitim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. 2015-2016 eğitim öğretim yılının bahar döneminde 1. sınıflarda 538 öğrenci ve 4. sınıflarda 585 öğrenci olmak üzere 1123 toplam öğrenci eğitim görmektedir. 1123 öğrencinin 634 tanesine ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, Yerlikaya (2003) tarafından Türkçe' ye uyarlanan mizah yaşantıları ölçeği ve Aksu ve diğerleri (2008) tarafından oluşturulan `Öğretmen Adaylarının Eğitim Görüşü Anketi` kullanılmıştır. Mizah yaşantıları ölçeği 7'li Likert tipi olup 32 maddeden oluşmaktadır ve katılımcı, kendini geliştirici, saldırgan ve kendini yerici olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının mizah yaşantıları çeşitli değişkenlere göre incelenirken t-testi ve tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Öte yandan; öğretmen adaylarının eğitim görüşü anketi ise 5'li Likert tipi olup 33 maddeden oluşmaktadır ve liberal ve muhafazakâr olmak üzere iki alt boyuttan oluşmaktadır. Eğitim görüşü anketinin her bir maddesi t-testi ve tek yönlü ANOVA testine tabi tutulmuş ve anlamlı sonuç çıkanlar değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğretmen adaylarının mizah yaşantılarında kararsızdırlar ve mizah yaşantılarının alt boyutları (katılımcı, kendini geliştirici, saldırgan ve kendini yıkıcı mizah) cinsiyet, bölümlere ve sınıf düzeylerine göre değişmektedir. Ayrıca öğretmen adaylarının mizah yaşantıları ve alt boyutları kültürel sermayelerine (ebeveyn eğitim durumu, aile yıllık geliri ve yerleşim birimi, algılanan sosyal gelir düzeyi gibi) göre de anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öte yandan; öğretmen adaylarının eğitim görüşleri (liberal/muhafazakâr) cinsiyete, bölümlere ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmen adaylarının eğitim görüşleri, kültürel sermayelerine göre de anlamlı bir farklılık göstermektedir. Katılımcı ve kendini geliştirici mizah yaşantılarını kullanan öğretmen adayları liberal eğitim görüşünü benimserken, saldırgan ve kendini yerici mizah yaşantılarını kullanan öğretmen adayları ise muhafazakâr eğitim görüşünü benimsemektedirler. The objective of the present study is to explore the humour styles and educational notions (both liberal and conservative) of prospective teachers in reference to diversified variables and their cultural capital. The target population of the study comprises of the students of Faculty of Education in Mersin University and the type specimens are the first grade and the senior prospective teachers. In the spring term of the 2015-2016 academic year, there exists 538 students in the first grade and 585 students in the senior grade, and totaly 1123 students study in the programme. Of these 1123 students 634 are reached. As data collection tools a personal information form created by the researcher, a humour styles scale adapted into Turkish by Yerlikaya(2003) and `A Questionnaire on Educational Notions of Prospective Teachers` by Aksu and the others (2008) have been used. The Humour Styles Scale is a 7 optioned Likert Scale with 32 articles and consists of 4 sub-dimensions as participant, self-improving, aggressive and self-satirizing. While investigating the humour styles of prospective teachers according to diversified variables, a t-test and one way ANOVA tests have been applied. In other respects, the questionnaire on the educational notions of prospective teachers is a five optioned Likert Scale and consists of 33 articles along with liberal and conservative two sub-dimensions. Each article of the educational questionnaire have been subject to both a t-test and one way ANOVA test and significant outcomes have been assessed. With regard to the obtained findings, the prospective teachers are indecisive in their humour styles and the sub-dimensions of their humour styles (such as participant, self-improving, aggressive and self-satirizing) vary according to their gender, departments and grades. Furthermore, the humour styles and their sub-dimensions differ significantly with regard to their cultural capital as well. (the educational background of the parents, yearly income of the family and their accommodation unit and the perceived social level of income). On the other hand, the educational notions of the prospective teachers (both liberal and conservative) vary significantly according to their gender, departments and grades. It also varies with regard to their cultural capital. While the prospective teachers who use participant and self- improving humour styles adopt liberal educational notions, the ones who use aggressive and self-satirizing humour styles adopt conservative educational notions.
Collections