İlkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin ve teknoloji tutumlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ilkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin ve teknoloji tutumlarının (yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, mesleki kıdem, okutulan sınıf ve sınıfında bilgisayar bulunma değişkenlerine göre) değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Adana il merkezinde görev yapan ilkokul öğretmenlerinin tamamı, örneklemini ise Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı resmi ilkokullarda görev yapan 360 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışma tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Bu yöntem içerisinde hem sosyal bilimlerde hem de eğitimde en çok yararlanılan veri toplama araçlarından biri olan ölçek uygulaması kullanılmıştır. Bu çalışmada araştırmaya katılan ilkokul öğretmenlerinin demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından yapılandırılmış olan `Demografik Bilgi Formu` kullanılmıştır. İlkokul öğretmenlerinin, bilgisayar yeterliliklerini ortaya koymak amacıyla, `Algılanan Bilgisayar Yeterlilik Ölçeği` ve teknolojiye karşı tutumlarını ortaya koymak amacıyla, `Teknoloji Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu ile elde edilen nicel veriler, frekans ve yüzdeleri alınarak değerlendirilmiştir. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 20 programına girilerek analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistiksel analizler gerçekleştirilerek, veriler yüzde, frekans, ortalama ve standart sapma şeklinde belirlenmiştir. Oluşturulan gruplar arasında puan bakımından anlamlı bir fark olup olma¬dığını test etmek için, bağımsız gruplar t-testi ve grup sayısına bağlı olarak tek yönlü var¬yans analizi kullanılmıştır. Gruplar arasında gözlenen anlamlı farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için ise Tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin bilgisayar ile ilgili temel kavramları, kelime işlemci programları, Internet - World Wide Web kullanımı ve e-posta kullanımını iyi bildikleri, bilgisayarın fiziksel parçaları, işletim sistemi, hesaplama tablosu programları ve sunum programlarını orta düzeyde bildikleri tespit edilmiştir. Veritabanı programları ve Web sayfası geliştirme konularında ise yetersiz oldukları görülmüştür. Öğretmenlerin öğrenim durumuna göre bilgisayar yeterlilik puanları incelendiğinde önlisans ve doktora mezunları arasında doktora yapan öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Öğretmenlerin mesleki kıdemine göre eğitimde teknoloji tutum puanları açısından genel olarak gruplar arasındaki farkın anlamlı olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: İlkokul, İlkokul Öğretmeni, Teknoloji Kullanımı, Bilgisayar Destekli Eğitim,Teknoloji Tutumları The aim of this study was to examine the primary school teachers' computer competency and their attitude toward technology concerning the use of technology in education according to the variables: age, gender, educational background, professional seniority, class and the availability of computer in class. All the primary school teachers who work in the center of Adana province composed the universe of the study, and 360 primary school teachers who work in the official primary schools affiliated with Adana Provincial Education Directorate composed the sample of the study. This is a descriptive study in which survey model was used. Scale application, which is one of the most benefited data collection tools both in social sciences and in education, was used in this method. `Demographic Information Form` structured by the researcher was used in this study to determine the demographic features of the primary school teachers participating the research. `Perceived Computer Competency Scale` was used to reveal primary school teachers' computer competency and `Technology Attitude Scale` was used to reveal their attitude toward technology. Quantitative data, obtained from personal information form, were evaluated by getting their frequency and percentage. Data obtained from scales were analyzed by entering them into the SPSS 20 program. In the analysis of the data, descriptive statistical analysis were conducted; and the data were determined as percentage, frequency, mean and standard deviation. In order to test whether there was a significant difference between the groups in terms of score, independent samples t-test and one-way ANOVA dependent on the number of the group were used. Tukey HSD test was used to determine between which groups the significant difference existed which was seen between the groups. According to the result of the study, it was identified that teachers know the basic concepts about computer, word processor programs, use of the Internet – World Wide Web and use of e-mail well; they know the physical parts of the computer, operating system, calculation table programs and presentation programs at a moderate level. However, it was seen that they are insufficient at database programs and developing a website. When teachers' computer competency points were analyzed according to their educational background, it was identified that there was a significant difference between the associate degree and Phd graduates on behalf of the Phds. It was identified that the difference between the groups was generally significant in terms of their technology attitude in education points according to teachers' professional seniority.Key words: Primary School, Primary School Teacher, Use of Technology, Computer Aided Education, Technology Attitudes
Collections