Fen ve teknoloji dersinde dijital öyküleme sürecinde yaratıcı drama kullanımının başarı, tutum ve bilimsel yaratıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, 7. Sınıf fen ve teknoloji dersinde dijital öyküleme sürecinde yaratıcı drama kullanımının başarı, tutum ve bilimsel yaratıcılığa etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında, Mersin Ertuğrul Gazi Ortaokulunda 7. Sınıfta öğrenim gören 50 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. 50 öğrencinin 25'i deney; 25'i kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırma, karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı karma yöntem desenine uygun olarak düzenlenmiştir. Bu desene uygun olarak önce nicel veriler toplanmış daha sonra da nicel verileri desteklemek için nitel veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda dijital öyküleme sürecinde yaratıcı drama kullanımının, öğrencilerin; başarı, tutum ve bilimsel yaratıcılıkları üzerindeki etkilerini incelemek için `Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Araştırma Modeli` uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersi Işık ünitesindeki başarılarının ölçülmesi amacıyla Koç (2013) tarafından geliştirilen Başarı testi, öğrencilerin fene karşı tutumlarını ölçmek amacıyla Huyugüzel (2002) tarafından geliştirilen Fen Tutum Ölçeği, kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarını ölçmek amacıyla Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilen Deniş Çeliker ve Balım (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Bilimsel Yaratıcılık Testi` kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise açık uçlu soru formu ve dijital öyküleme rubriği ile toplanmıştır. Açık uçlu soru formu öğrencilerin dijital öyküleme sürecinde yaratıcı drama kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulmuş ve araştırma sonrasında deney grubunda yer alan öğrencilere uygulanmıştır. Ayrıca uzman görüşlerine göre öğrencilerin dijital öyküleme sürecinde oluşturdukları dijital öykülerin niteliğini belirlemek amacıyla `Dijital Öyküleme Rubriği` kullanılmıştır. Araştırma sonucu dijital öyküleme sürecinde drama kullanımının 7.sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarıları, fene karşı tutumları, bilimsel yaratıcılıkları üzerinde olumlu yönde etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmanın nitel verilerinden elde edilen bulguların nicel verileri destekler nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma sonucunda dijital öyküleme sürecinde drama kullanan deney grubunun öykülerinin niteliklerinin dijital öyküleme sürecinde drama kullanmayan kontrol grubuna göre daha yüksek olduğunu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Dijital Öyküleme, Yaratıcı Drama, Bilimsel Yaratıcılık, Başarı, Tutum In this research, the aim was to demonstrate the influence of using creative drama on achievement, manner and scientific creativity in the digital storytelling process for 7th grade science and technology class. The research was implemented with 50 students attending classes at Mersin Ertuğrul Gazi Intermediate School in the 7th grade during academic year 2014-2015. Twenty-five out of 50 students were designated as experiment and 25 of them as control group.The research has been organized in accordance with an explanatory sequential mixed method design from among mixed method designs. In compliance with this design, quantitative data were collected first and then qualitative data were collected to support quantitative data. Utilization of creative drama in the digital storytelling process in the quantitative dimension of the research, `Quasi-Experimental Research Model with Pretest-Posttest Control Group` was applied to examine the effects on achievement, manner and scientific creativity of the students. Creative drama was used in the digital storytelling process for the class held with the experiment group and learning by has been achieved by means of using digital storytelling for the class held with the control group. creativity criteria. In the research, the achievement test developed by Koç (2013) was used in order to assess and measure achievement of students in the Işık Unit of Science and Technology Class and the science manner criterion developed by Huyugüzel (2002) was used to measure and evaluate students' attitudes towards science. Moreover, `Scientific Creativity Test` that was developed by Hu and Adey (2002) and adapted to Turkish by Deniş Çeliker and Balım (2012) was used to asses and measure students' scientific creativity.Qualitative data of the research were collected through open-ended questionnaire and digital storytelling rubric. The open-ended questionnaire was created by the researcher in order to specify students' opinions about the use of creative drama in the digital storytelling process and was applied to experimental group students after the research. Furthermore, according to opinions of the specialists, `Digital Storytelling Rubric` has been used to determine the quality of the digital stories that students have created during the digital storytelling process. The research has revealed that the use of drama in the digital storytelling process had a positive effect on the achievement of 7th grade students in the science and technology class, manner toward science and scientific creativity. The findings obtained from the qualitative data of the research have been proven to be supporting the quantitative data. Moreover, it has been determined that the qualities of the stories of experimental group using drama in the digital storytelling process were higher than the non-drama using control group in the digital storytelling process.Key Words: Digital Storytelling, Creative Drama, Scientific Creativity, Success, Attitude
Collections