11-15 yaş balerinlere uygulanan kuvvet ve denge antrenmanlarının bale performansına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ortaokul bale öğrencilerinde geleneksel öğretim programlarına ek olarak uygulanan özel kuvvet ve denge antrenmanlarının öğrencilerin denge, izometrik ve izokinetik kuvvet ile bale performansı üzerine etkisini öntest-sontest yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmaya Mersin Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Bale Anasanat Dalı'ndan 30 Kız bale öğrencisi (uygulama 15, kontrol 15) katılmıştır. Araştırmaya katılanların antropometrik ölçümleri ile izokinetik ve izometrik kuvvet değerleri ve baleye özgü performans bileşenlerinin hareket analizi ile pedobarografik ölçümler Mersin Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Biyomekanik ve Fiziksel Performans Laboratuvarı'nda belirlenmiştir. Ölçüm parametrelerinin iki grup ortalamalarını karşılaştırmak için `Student's t`, iki gurup ortalamalar arası farklılık için `Paired Samples Tests` istatistiği kullanılmış, anlamlılık düzeyi (p<,05) olarak alınmıştır. Deney grubuna uygulanan sekiz haftalık baleye özgü kuvvet ve denge antrenmanı sonucu sontest ölçümlerinde deney ve kontrol izokinetik sol dorsifleksiyon ölçümlerinde anlamlı derecede artış, sol plantarfleksiyon kontrol gurubunda anlamlı derecede düşme, deney grubunda sağ/ sol diz ekstansiyonda anlamlı derecede artış, kontrol gurubunda sağ/sol fleksiyon ölçümlerinde anlamlı derecede düşme, her iki grup sağ/sol kalça ekstansiyonda anlamlı derecede artış, üst ekstremite ölçümlerinde istatistiksel olarak anlamlılık görülmemiştir. İzometrik ölçümlerde deney grubu diz sağ fleksiyon, sol ekstansiyon üst ekstremite fleksiyon, ekstansiyon ölçümlerinde iki grupta artış tespit edilmiştir (p<,05). Her iki grupta da pedobarografik ölçümlerde arka impals yüzdeleri düşmüş, orta ve ön impals yüzdeleri yükselmiş, temas alanı yüzdelerinde her iki grupta da orta ayağa düşen değerler yükselmiştir (p<,05). Sağ/sol ayağın kuvvet bölgeleri toplamının, maksimum kuvvet değerlerinin ortalamaları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<,05). Beş Temel Hareket Toplamında dengede kalabilme süresi değerlerine ilişkin sontest sonuçlarına göre sağ/sol bacak destek ölçüm değerlerinde grup ortalamaları arasındaki farklılık ile grup içi sonuçlarına göre ise, her iki grupta sağ/sol destek bacak dengede kalabilme süresi değerlerinin ortalamaları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<,05). Temel Hareket Toplamında kalça ve diz açı grup içi sonuçlarına göre ise deney grubunda sağ, kontrol grubunda ise sağ/sol destek bacak açı derecesi değerlerinin ortalamaları arasındaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıdır (p<,05). Katılımcılara uygulanan ek antrenman, deney grubunda kuvvet değerleri ile dengede kalış sürelerinde anlamlı biçimde artış sağlamıştır.Anahtar Kelimeler: Bale, Denge, Kuvvet, Antrenman, İzokinetik, İzometrikDanışman: Prof. Dr. Zekai PEHLEVAN, Mersin Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu / Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, MERSİN. The purpose of this research was to examine with pretest- post test the supplemental specific strength and balance training in addition to classical ballet class in ballet students balance, isokinetic, isometric strength and ballet performance. 30 ballet students (experimental 15, control 15) from Mersin University State Conservatory Ballet Department participated in the study. The anthropometric measurements of the participants, the isokinetic and isometric strength values, the motion analysis of the ballet-specific performance components and pedobarographic measurements were determined in the Biomechanics and Physical Performance Laboratory of Mersin University Physical Education and Sports School. In order to compare the mean of the two groups Student`s t and `Paired Samples Tests` were used for the difference between the averages of the two groups and the significance level was taken as (p<,05). After eight week specific strength and balance training for ballet, there was a significant increase in isokinetic left dorsiflexion, left plantar flexion significantly decreased in the control group, significant increase in right / left knee extension in the experimental group, significant decrease in right / left flexion measurements in control group, significant increase in the right / left hip extension in both groups measurements was observed in posttest measurements. There was no statistically significant difference in upper extremity measurements. In the isometric measurements, there was an increase in the knee right flexion, left extension in the experimental group and increase in the upper extremity flexion and extension measurements in both groups (p<,05). The percentage of rearfoot decreased, midfoot and rearfoot impulses increased in both groups and surface area percentage of midfoot increased in both groups in pedobarographic measurements(p<,05). The difference is statistically significant between the averages of sum of the maximum forces zones total of the right / left legs (p<,05). Total of five Basic Movement poise duration mean difference between the groups and the difference between the average of pre- posttest values right/left in both groups is statistically significant. Total of five Basic Movement angle of hip and knee right in the experimental group and right/left in the control groups supporting leg angle degree difference between the mean values is statistically significant (p<,05). Supplemental specific strength and balance training in addition to classical ballet provided increase poise duration and strength values in the experimental group.Key Words: Ballet, Balance, Strength, Training, Isokinetic, IsometricSupervisor: Prof. Dr. Zekai PEHLEVAN, Mersin University, School of Physical Education and Sports / Department of Physical Education and Sports Teaching, MERSIN.
Collections