Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bu davranışlara karşı kullandıkları stratejiler (Mersin ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları istenmeyen davranışların belirlenmesi, bu davranışların görülme sıklıklarının saptanması ve bu davranışların çözümüyle ilgili öğretmenlerin ne tür stratejiler kullandıklarını tespit edilmesini amaçlayan bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen davranışları ölçmeye yönelik hazırlanan 36 maddeli 5'li likert tipindeki ''İstenmeyen Davranışlar Anketi'' uygulanmıştır. Anketin sonunda öğretmenlerden istenmeyen davranışlara karşı kullandıkları stratejileri öğrenmeyi amaçlayan açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Ayrıca demografik değişkenleri saptamak amacıyla 6 soru bulunmaktadır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 öğretim yılında Mersin ilinde görev yapan 5655 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; Mersin iline bağlı, Mezitli, Erdemli ve Silifke ilçelerinde yer alan Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı 41 ilkokulda görev yapan toplam 450 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 19 paket programı kullanılarak betimsel istatistik, t test ve ANOVA istatistiklerinden yararlanılmıştır. Açık uçlu soru formundan elde edilen verilerin analizinde ise frekans tablosu kullanılarak veriler nicelleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin en sık karşılaştıkları istenmeyen davranışlar; söz verilmeden konuşma, dikkatini derse vermeme ve yanındaki ya da arkasındaki öğrencileri rahatsız etmedir. Bu davranışlara karşı en sık kullanılan stratejiler; sözlü uyarı, ödül, pekiştireç verme, öğrenciyle bire bir görüşme, açıklama yapma, öğretimde farklı yöntem ve teknikler kullanmadır. İstenmeyen davranışlarla karşılaşma sıklığı cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre farklılaşmazken mezun olunan okul türü, sınıf mevcudu, sınıf düzeyi ve yerleşim yeri değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Quantitative research method was used in this study which aims to determine the students' misbehaviours that classroom teachers encountered in their classrooms, to determine the frequency of these behaviours and to find out the strategies that teachers used to solve these misbehaviours. As a data collection tool, 36-item 5-point Likert-type Students' misbehaviour questionnaire which was developed to evaluate classroom misbehaviours was used. At the end of the questionnaire, an open-ended questionnaire was used to find out the strategies used by the teachers against misbehaviours. Moreover, there are 6 questions to determine demographic variables. The target population of the study consists of 5655 classroom teachers working in Mersin in 2018-2019 academic year. The sample of the study consists of 450 primary school teachers working in 41 state primary schools in Mersin, Mezitli, Erdemli and Silifke districts. SPSS 19 program was used to analyse the data obtained moreover descriptive statistics, t test and ANOVA statistics were used. In the analysis of the data obtained from the open-ended questionnaire, the data were quantified by using the frequency table. According to the results of the research, the most frequently encountered misbehaviours by the classroom teachers were; speaking without permission, not paying attention to the class and disturbing the students next to or behind. The most commonly used strategies against these misbehaviours are; verbal warning, reward, reinforcement, one-to-one interview with the student, explanation and using different methods and techniques in teaching. While the frequency of encountering misbehaviours does not differ according to gender and seniority, it differs according to the variables of type of school graduated, class size, class level and place of residence.
Collections