Duygu düzenleme becerileri psikoeğitim programının ergenlerin duygu düzenleme güçlüğü ve reaktif- proaktif saldırganlıklarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma duygu düzenleme becerileri psiko-eğitim programının ergenlerin duygu düzenleme güçlüğü ve reaktif- proaktif saldırganlıklarını etkileyip etkilemediğini inlemek amacı ile yapılmıştır. Ön test ve son test deney ve kontrol gruplu seçkisiz yöntemle, yarı deneysel desen kullanılarak oluşturulan bu çalışmanın araştırma grubu, Mersin ili Yenişehir ilçesinde bulunan Yahya Günsur Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinden 11 kişi deney, 11 kişi kontrol toplam 22 kişiden oluşmuştur. Çalışma 9 kişi deney ve 11 kişi kontrol grubu olacak şekilde tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği(DDGÖ), Reaktif- Proaktif Saldırganlık Ölçeği( RPSÖ) ve araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Deney grubuna 9 hafta süren, haftada bir kez olacak şekilde ve araştırmacı tarafından hazırlanan psiko-eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise her hangi bir işlem yapılmamıştır. Araştırma verileri IBM SPSS Statistics 20 paket program kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde duygu düzenleme becerileri psiko-eğitim programının ergenlerin duygu düzenleme güçlüğüne ve reaktif-proaktif saldırganlıklarına etkisini incelemek amacı ile kovaryans (ANCOVA) analizinden, Shapiro-Wilk testinden, homojenlik için Levene istatistiğinden, bağımsız iki grubu karşılaştırmak için Mann-Whitney U testinden ve bağımlı gruplar için Wilcoxon İşaretli Sıra Sayıları testinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ergenlerin duygu düzenleme güçlüğü ve reaktif saldırganlık ön test puanları ile son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu, proaktif saldırganlık ön test ve son test puanları arasındaki farkın anlamlı olmadığı bulunmuştur. Ayrıca uygulanan eğitim programının etkisinin, izleme testi sonuçlarına göre 2 ay sonra da devam ettiği bulgulanmıştır.Anahtar Kelimeler: Ergenlik, duygu düzenleme becerisi, reaktif-proaktif saldırganlıkDanışman: Doç. Dr. Bülent Gündüz, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Mersin This study was carried out to determine whether the psychoeducation program affects emotion regulation and reactive-proactive aggression of adolescents. The research group of this study, which was formed by a quasi-experimental design using a pre-test and post-test randomized control group, consisted of a total of 22 people, 11 of them were experimental, 11 of them were students of Yahya Günsur Vocational and Technical Anatolian High School in Yenişehir, Mersin. The study was completed as 9 people and 11 people as control group. Emotion Regulatory Difficulty Scale (DDRS), Reactive-Proactive Aggression Scale (IPPS) and (Personal Information Form ) prepared by the researcher were used as data collection tools. The experimental group received a 9-week psychoeducation program prepared once a week by the researcher. The control group did not undergo any procedure. Research data were used in IBM SPSS Statistics 20 package program. Emotion regulation skills in analyzing the data To investigate the effect of psychoeducation program on emotion regulation problems and reactive-proactive aggressions of adolescents, covariance (ANCOVA) analysis, Shapiro-Wilk test, Levene statistics for homogeneity, Mann-Whitney U test for comparing two independent groups and dependent groups Wilcoxon Signed Rank Number test was used for the test. According to the results of the analysis, it was found that there was a significant difference between the emotion regulation difficulty and reactive aggression pre-test scores of the adolescents and the post-test scores corrected, and the difference between proactive aggression pretest and corrected post-test scores was not significant. In addition, it was found that the effect of the applied training program continued after 2 months according to the follow-up test results.Keywords: Adolescence, emotion regulation skills, reactive-proactive AggressionAdvisor: Assoc. Dr. Bülent Gündüz, Mersin University, Department of Educational Sciences, Mersin
Collections